مقالات

راهنمای خرید کیبورد

فهرست موضوعات در این آموزش

راهنمای خرید کیبورد

یکی از اجزای پرکاربرد در رایانه های کیبورد می باشد. کیبوردهای امروزی امکانات زیادی دارند. راحتی بیشتر، ارگونومی بالاتر دکمه های ویژه  و قابل برنامه ریزی برای راه اندازی و کنترل برنامه های نصب شده روی سیستم اتصال وایرلس و غیره این مزایا در کیبورد لپ تاپ ها هم آمده است. اگر به صورت طولانی مدت از لپ تاپ استفاده می کنید، بهتر است تا از یک موس و کیبورد جداگانه استفاده کنید. هر کاربری نیاز به کیبوردی دارد که متناسب با نیاز های او بوده و بتواند بهترین عملکرد را با آن داشته باشد. اما نکات و مسائلی است که باید قبل از تصمیم گیری برای خرید کیبورد از آنها مطلع گردید. مطالبی که در ادامه می آید راهنمای خرید کیبورد برای شماست.

کلیدها:

کلید ها مهم ترین بخش کیبورد می باشند. در مدل های مختلف متفاوت می باشند. کیبوردهای رومیزی به صورت سنتی از کلید های گنبدی استفاده می کنند ( کلید های قطوری که فاصله زیادی باید جهت عمل کردن کلید، طی می شود و برای فشردن نیاز به نیروی زیادی دارد.) در ساخت کلیدهای کیبورد لپ تاپ، تمایل به استفاده از نمونه قیچی است که قطر کمی داشته و نیاز به جابجایی اندک برای عمل کردن کلید دارند. در طول سالهای اخیر کیبوردها گرایش به تبدیل شدن به نمونه های لپ تاپی بوده که علاوه بر مزایای بالا، جابجایی دست بین کلید ها را جهت تایپ را سرعت می بخشد.

 

طراحی و ارگونومی: تولیدکنندگان کیبورد تلاش می کنند تا محصولاتشان را با طراحی منحصر با استفاده از تغییر رنگ، سبک، جنس و شکل ظاهری از دیگران متمایز کنند.با طراحی منطقی، کیبوردها می توانند در طراحی ارگونومی بهتر، راحتی و ایمنی بهتر به کاربر عرضه شوند. برای مثال تعدادی از تولیدکنندگان کیبورد با ضخامت کمتری تولید می کنندکه مچ شما در حالت غیر طبیعی قرار نگیرد. اگر چه اکثر کیبورد ها مجهز به پایه بلندکننده در عقب کیبورد هستند و عقب آن را بالا می آورد. اما در اکثر موارد شیب رو به جلو کیبورد ارگونومی را افزایش نمی دهد. سطح صندلی کاربر و رویه کیبورد باید در ارتفاع مناسب باشند سطح کلیدهای کیبورد باید تقریبا” موازی سطح یا اندکی متمایل رو به جلو باشد. دکمه های کیبورد در نمونه کیبورد لپ تاپی نیاز به نیروی کمتری جهت فشردن دارند که خستگی را کاهش می دهد. تعدادی از تولیدکنندگان سطح ارگونومی را با تولید کیبورد خمیده ارتقا داده اند. به این صورت که کیبورد را به دو قسمت تقسیم کرده و دو بخش را به نحوی زاویه داده که حالت طبیعی تری نسبت به دست و مچ شما داشته باشد.

 

آرایش کلیدها:

 آرایش کنونی صفحه کلیدها از گذشته دور به این شکل بوده است. تعدادی از سازندگان، آرایش به بهم ریخته کلید ها را هنوز تایید می کنند و معتقدند که تغییر در آرایش کلید ها؛ عملکرد کاربر صفحه کلید را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال قرار دادن کلید های گروه F در کنار گروه اعداد کیبورد ممکن است سبب فشردن اشتباهی و اجرای یک دستور العمل منطقی به جای تایپ یک عدد گردد. در حال حاضر تعداد زیادی از کیبوردها برای رایانه های مک و ویندوز طراحی شده اند. بدان معنی است که آنها کلیدهای اضافی جهت انجام تعدادی از عملیات مورد نیاز برنامه ها را روی کیبورد دارند. شما برای استفاده از این کلیدها نیاز دارید تا با استفاده از سیستم عامل و موس، این کلید ها را برنامه ریزی کنید.

 

نوع اتصال کیبورد:

اتصال کیبورد به رایانه به دو صورت انجام می شود: با سیم و بدون سیم. کیبورد بدون سیم مشکل گیر کردن و پیچ خوردن کابل را نداشته و به شما این امکان را می دهد که کیبورد با به مکان دورتری نسبت به رایانه ببرید. اما چون ارتباط کابلی با رایانه ندارد، نیاز است تا از باتری به عنوان منبع توان استفاده کنید. کیبورد بی سیم از طریق فناوری امواج رادیویی یا بلوتوث جهت اتصال به رایانه استفاده می کند. کیبوردی که با امواج رادیویی کار می کند، یک گیرنده کوچک دارند که به پورت USB  وصل می شود. سیستم مک آن را به راحتی شناسایی می کند. ابزار بلوتوث نیاز به گیرنده داخلی رایانه یا یک گیرنده که با USB کار می کند دارد که باید آن را برای رایانه خود، تعریف نمایید. چون بلوتوث جدید می باشد، عده ای تصور می کنند بلوتوث بهتر است. اما هر فناوری مزیت های خود را داراست. بلوتوث زمانی مناسب است که سیستم مک شما، مجهز به بلوتوث درون رایانه ای باشد مانند مدل های مک فعلی. زیرا شما نباید به دنبال دانگل USB بگردید یا یک پورت USB  خود را هدر دهید. از سوی دیگر دانگل های امروزی بسیار کوچک هستند و جازدن و درآوردن آنها به سختی صورت می گیرد. اما امواج رادیویی، امکان اتصال و استفاده فوری را فراهم می آورند. دستگاه های مجهز به بلوتوث ممکن است با تاخیر وصل شوند برای مثال در حالتی که رایانه شما برای مدتی بلا استفاده است یا پس از حالت SLEEP دوباره باید کیبورد را شناسایی کند. از یک موس یا صفحه کلید مجهز به گیرنده و فرستنده امواج رادیویی می توان  برای چند رایانه استفاده کرد. شما فقط باید دانگل های USB را جابجا کنید. اما هر دو فناوری به تداخل امواجی که از دستگاه های الکترونیک و سیگنال های دیگری که ساطع می شوند حساس هستند. بنابراین استفاده از بیش از یک کیبورد و موس بی سیم در خانه یا دفتر کار توصیه نمی شود.

 

قابلیت حمل:

تعدادی از صفحه کلید ها برای مصارف مسافرتی یا برای جابجایی بالا طراحی شده اند. در یک کیف لپ تاپ جاگیر شده و حدود یک پوند یا کمتر وزن دارند. همچنین برای استفاده همراه با سیستم مک برای سیستم های خانگی یا بازی و سرگرمی نیز کاربرد دارند. برای استفاده از این امکانات، تعدادی از این کیبورد ها، بخش عددی را ندارند. کلید های کوچکتری دارند یا از آرایش مرسوم کلید ها روی کیبورد استفاده نمی کنند. بنابراین قبل از خرید حتما” یک نمونه از آن را امتحان کنید چرا که راحتی در کاربرد یک کیبورد یک شرط اساسی است.

امکانات ویژه:

تولیدکنندگان اغلب اجزا منحصر به فردی به کیبوردها اضافه می کنند به محصول که عملکرد کیبورد را ارتقا دهد. این اجزا شامل دکمه های کنترل صدا و تصویر کلیپ ها، انتخاب تراک موسیقی و دکمه های مرتبط با عملگرهای تخصصی رایانه است. تعدادی از این کلیدها قابل برنامه ریزی بود که می توان آنها را برای منظور خاصی تنظیم نمود. البته این کیبوردها نیازمند نصب نرم افزارهای جداگانه ای هستند که بتوان از امکانات کیبورد بهره برد. بعضی از مدل های کیبورد دارای صفحه لمسی، پد IPAD، اسپیکر و … می باشند.

کلام آخر:

به طور کلی کیبوردی برای شما مناسب است که متناسب با نیاز های شما و خواسته شما از این دستگاه باشد. بنابراین باید با مطالعه ویژگی های فنی آن نسبت به مشخصات فنی و امکانات آن اطلاعات لازم را کسب نمایید. مورد بعدی راحتی شما در استفاده از کیبورد است. قبل از خرید حتما شرایط قرارگرفتن دست ها و مچ را به هنگام کار با کیبورد ارزیابی نمایید و ملاک شما از انتخاب، راحتی دست ها به هنگام تایپ کردن به ویژه در موارد کار طولانی مدت باشد. با توجه به اینکه امکانات دستگاه ارتباط مستقیمی با قیمت ان دارد، متناسب با هزینه ای که می خواهید برای دستگاه پرداخت کنید، به انتخاب بپردازید. به طور کلی، قیمت یکی از فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب و خرید سخت افزار می باشد.

 

مترجم: احمد رضا ملکی

منبع :https://www.macworld.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *