مقالات, وبلاگ

هارد SSD در مقابل HDD – کدام یک برای بازی بهتر است

فهرست موضوعات در این آموزش

تمایل به درایوهای حالت جامد در سال­های اخیر بسیار افزایش یافته است، آن هم به لطف سرعت خواندن/نوشتن بی­سابقه­ای که هارد دیسک­های سخت افزاری سنتی را کاملا از رده خارج کرده است.

بی دلیل نبود که گیمرها در سراسر جهان SSD ها را به عنوان انتخاب بدون شک بهتری برای بازی به علت عملکرد خالصی که ارائه می­دهند اعلام کردند.

اما آیا آن­ها واقعا خیلی بهتر هستند؟

ما در این مقاله، SSD ها و HDD ها را از همه­ی جهات مقایسه خواهیم کرد، و در مورد مزایا و معایب استفاده از هر کدام از آن­ها بحث می­کنیم، و همچنین تصمیم می­گیریم که کدام یک در نهایت بهترین مورد برای بازی است.

مرحله نهایی

سرعت

همانطور که قبلا بیان کردیم، SSD ها از نظر سرعت نسبت به HDD ها برترند، و هیچ شکی در این مورد وجود ندارد. سرعت انتقال داده SSD می­تواند چندین برابر HDD باشد، هر چند که در عمل، SSD تقریبا 2 تا 3 برابر سریع­تر از HDD است

هارد ssd یا hdd

در تصویر بالا، می­توانید ببینید که زمان بارگذاری SSD چقدر سریع­تر است. به این ترتیب، این سرعت در زمان بارگذاری بازی­ها و همچنین عملکرد کلی سیستم، منعکس خواهد شد.

طول عمر

از نظر طول عمر، HDD ها مدت طولانی تری نسبت به SSD ها عمر می­کنند. در حالی که کمبود طول عمر قطعا وجود دارد، اما به سختی قابل توجه است. حتی با استفاده شدید، یک SSD می­تواند تا 5 سال عمر کند. با این حال، HDD ها به راحتی می­توانند بیش از 10 سال عمر کنند، هرچند کیفیت عملکرد آن­ها به مرور زمان کاهش می­یابد.

استحکام

قابل انکار نیست که SSD ها به دلیل کمبود قطعات متحرک، استحکام بیشتری دارند. از سوی دیگر، HDD ها به علت مکانیسم هایی که عملکردشان متکی بر آن­هاست، مستعد ناکارآمدی و آسیب فیزیکی هستند.

ظرفیت

از نظر حداکثر ظرفیت، هم SSD ها و هم HDD هایی که تا 8TB یا حتی بالاتر می­روند، امروزه در بازار یافت می­شوند. با این حال، یک مسئله مهم دیگر که باید در نظر گرفته شود، نسبت قیمت به ظرفیت است.

به عبارت دیگر، از نظر ذخیره سازی HDD ها تقریبا 4 برابر ارزان تر از SSD ها هستند. به عنوان مثال، یک HDD 50 دلاری 1TB فضای ذخیره سازی خواهد داشت، در حالی که یک SSD با قیمت مشابه فقط حدود 250GB فضا خواهد داشت. وضعیت دیگر در انتهای دیگر طیف مشابه است: یک HDD 8TB شما حدود 300 دلار هزینه خواهد داشت، در حالی که یک SSD بالای 4TB هزاران دلار هزینه خواهد داشت.

سر و صدا

همانطور که قبلا بیان کردیم، یک درایو حالت جامد هیچ قطعات متحرکی ندارد. به این ترتیب، کاملا بی صدا عمل می­کند. برعکس، HDD مجبور است میزان مشخصی از سر و صدا را تولید کند، اما صدای هر HDD به بلندی صدای دیگری نیست.

در نهایت، میزان صدای HDD به عوامل زیر بستگی دارد:

  • RPM – امروزه HDD های انتهای پایین­تر از 5400 دور در دقیقه شروع می­شوند، درحالی که مدل­هایی با محوریت بیشتر حول عملکرد می توانند بالای 10000 بروند. به طور طبیعی، هر چه HDD سریعتر بچرخد و صدای بیشتری خواهد داشت.

  • سن/آسیب – از آنجا که بخش­های متحرک برای عملکرد HDD حیاتی است، ممکن است در طول زمان با توجه به پیر شدن مکانیزم یا به علت آسیب فیزیکی، پر صدا تر شود.

با در نظر گرفتن همه چیز، بدون هیچ شکی در مورد اینکه چه کسی برنده SSD در مقابل HDD است نمی­تواند وجود داشته باشد.

SSD برای بازی بسیار بهتر از HDD است. دومی نمی­تواند با عملکرد ارائه شده توسط درایوهای حالت جامد رقابت کند، پس برای برای هر کسی که عملکرد را بالاتر از همه چیز را می­داند، جای سوالی نیست.

با این حال، SSD بدون خطا نیست. در واقع، آن­ها برای ذخیره سازی بلندمدت راه حل­های خیلی خوبی نیستند، هم به این دلیل که عمر آن­ها به طور ذاتی کوتاه تر است و هم به این دلیل که قیمت­های SSD با ظرفیت بالا به طور مضحکی بالاست.

توصیه ما چیست؟ هر دو را بگیرید.

گیمرهای زیادی این رویکرد را دنبال می­کنند. به سادگی از یک SSD 500GB برای درایو سیستم خود استفاده کنید که در آن تمام بازی­های خود را نصب کرده­اید در حالی که از یک HDD 1TB یا بزرگتر با قیمت بسیار ارزانتر برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده کنید. این، در نهایت، بهترین راه حل مقرون به صرفه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *