مقالات, وبلاگ

تاریخچه شرکت دل

داستان تولد شرکت دل

آمار

شرکت سهامی عام
مشخصات ثبت: 1984 با عنوان شرکت رایانه‌ای دل
تعداد کارکنان: 46000
فروش: 41.44 میلیارد دلار (2004)
بورس سهام: NASDAQ
نشانه تجارت سهام: DELL
عضویت‌های سازمان ملی سرمایه‌گذاران شرکت‌های سهامی (NAIC): 334111 تولید رایانه الکترونیکی؛ 334112 تولید ابزارهای ذخیره‌سازی رایانه‌ای؛ 334119 تولید تجهیزات و ابزارهای جانبی رایانه؛ 454110 فروش الکترونیک و فروشگاه‌های خرید پستی

چشم‌انداز شرکت

شرکت دل در سال 1984 توسط مایکل دل، پرسابقه‌ترین مدیرعامل صنعت رایانه، و بر اساس ایده‌ای ساده تاسیس شد: فروش سیستم‌های رایانه‌ای بطور مستقیما به مشتریان که با استفاده از آن شرکت دل قادر است درک بهتری از نیازهای آنها داشته باشد و بطور کارآمدتری موثرترین راه‌حل‌های محاسباتی را برای رفع آنها ارائه دهد. چنین مدل کسب‌و‌کاری خرده‌فروشان را حذف می‌کند که باعث صرف زمان و هزینه غیرضروری می‌شوند یا می‌‌توانند درک این شرکت را برای پاسخ به انتظارات مشتریان با مشکل مواجه کند. این مدل بی‌واسطه به این شرکت اجازه می‌دهد سیستم‌های پرقدرت با پیکربندی غنی را با قیمت‌های رقابتی به مشتریان عرضه کند. شرکت دل همچنین آخرین فن‌آورهای مرتبط را با سرعتی بسیار بیشتر در مقایسه با شرکت‌هایی با سیستم توزیع کُند و با واسطه ارائه می‌دهد که بطور میانگین هر سه روز یکبار اجازه گردش موجودی انبار را می‌دهد.

تاریخ‌های مهم

1984: مایکل دل شرکت رایانه‌ای دل را تاسیس می‌کند.
1988:  شرکت سهام خود را با 3.5 میلیون سهم به عموم عرضه می‌کند.
1991:  دل اولین رایانه شخصی نت‌بوک را معرفی می‌کند.
1993:  دل شعب خود را در استرالیا و ژاپن ایجاد می‌کند.
1996: شرکت فروش اینترنتی خود را آغاز می‌کند.
1997: دل رایانه‌های مخصوص ایستگاه‌کاری را معرفی می‌کند.
2001: شرکت سهم عمده از بازار جهانی رایانه‌های شخصی را در دست می‌گیرد.
:2003 با در نظرگرفتن توسعه منافع، شرکت نام خود را به شرکت‌ سهامی دل (Dell Inc) تغییر می‌دهد.
2004: مایکل دل از سمت خود به عنوان مدیرعامل کناره‌گیری می‌کند، اما همچنان به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت می‌کند.

تاریخ شرکت

شرکت دل برای مدت‌ها بزرگترین فروشنده مستقیم رایانه در دنیا بوده است، و حالا هم برترین فروشنده سیستم‌های رایانه‌ای در جهان است که 15 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. دل رایانه‌های رومیزی، نت‌بوک، سرورهای شبکه، ایستگاه‌های‌کاری، رایانه‌های دستی، مانیتور، چاپگر، محصولات حرفه‌ای ذخیره‌سازی، و ابزارهای جانبی و نرم‌افزارهای متنوعی را به بازار عرضه می‌کند. این شرکت همچنین به حوزه ابزارهای الکترونیکی مصرفی هم ورود کرده و محصولاتی مانند تلویزیون‌های ال سی دی، پروژکتور و غیره را ارائه می‌دهد. دل اکثر محصولات را خودش تولید می‌کند و دارای 6 محل تولید عمده در سراسر جهان است که در آستین تگزاس، نشویل تنسی، ال دورادو سل برزیل، لیمریک ایرلند، پنانگ مالزی و ژیامن چین واقع شده‌اند. حدود دو‌ سوم درآمد شرکت در قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی بدست می‌آید، بقیه آن هم با 22 درصد در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، و 11 درصد هم در مناطق کرانه اقیانوس آرام تولید می‌شود. دل محصولات خود را بطور مستقیم و از طریق نمایندگان مخصوص فروش، فروش تلفنی و بصورت آنلاین از وبسایت خود به مصرف‌کنندگان شخصی، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، دفاتر دولتی و موسسات آموزشی و درمانی می‌فروشد. موسس شرکت، مایکل دل، 12 درصد از سهم شرکت را در اختیار دارد و پس از کناره‌گیری از سمت مدیرعامل در جولای 2014 به عنوان رئیس شرکت فعالیت می‌کند.

تاریخچه ابتدایی

شرکت دل توسط مایکل دل تاسیس شد که به عنوان یک دانشجوی جدیدالورود کار خود را با فروش رایانه‌های شخصی در خوابگاه دانشگاه تگزاس در آستین آغاز کرد. دل قطعات را بصورت کلی می‌خرید و با سرهم کردن آنها بصورت رایانه‌هایی مشابه رایانه‌های شرکت IBM از طریق خرید پستی آنها را به مشتریانی که نمی‌خواستند هزینه اضافی به فروشگاه‌های فروش رایانه بدهند، می‌فروخت.
طرحی که خیلی زود به موفقیت رسید. خیلی زود درآمد کل ماهانه دل به 80 هزار دلار رسید و در سال 1984 ترک تحصیل کرد و شرکت خود را با عنوان «شرکت رایانه‌ای دل» تاسیس کرد؛ هر چند که شرکت در ابتدا محدود به فروش رایانه‌های شخصی بود.

هر چند که در آن زمان صنعت رایانه‌های شخصی در انحصار شرکت‌های بزرگی مانند IBM بود، با این وجود شرکت‌های گمنام‌تر با فروش پستی، رایانه‌هایی مشابه IBM را با تخفیف بالا عرضه می‌کردند. دل از بازاریابی کم‌هزینه مستقیم استفاده کرد تا رایانه‌های برند‌های معروف را که از طریق شبکه‌های دلالی بالاسری بفروش می‌رفتند، با قیمتی کمتر عرضه کند. دل این کار را با چاپ آگهی در مجلات رایانه آغاز کرد تا محصولاتش را به خریدارانی که دانش خوبی در تشخیص اجناس با کیفیت با قیمت پایین دارند، معرفی کند. مشتریان می‌توانستند با تماس تلفنی از طریق یک شماره رایگان سفارشات خود را به دل اعلام کنند. با استفاده از این شیوه بازاریابی، رایانه‌های برند دل به عنوان برند برتر در بازار فروش پستی مطرح شدند.

در اولین سال کامل تجارت خود، دل به فروش 6 میلیونی دست یافت و این مقدار در سال بعدی به 40 میلیون دلار رسید. دل در سال 1986 لی واکر (E. Lee Walker ) را که قبلا یک بانکدار سرمایه‌گذاری بود به عنوان رئیس شرکت استخدام کرد تا رشد سریع و فزآینده شرکت را مدیریت کند. تا سال 1987، دل مقام اول را در بازار سفارش پستی در دست داشت، با این وجود کاملاً مشخص بود که شرکت برای ادامه رشد خود نیاز داشت فراتر از سفارش پستی رود. برای نیل به چنین هدفی شرکت نیازمند یک تیم مدیریت حرفه‌ای و بزرگتر بود، که بخاطر همین دل گروهی از مدیران اجرایی بازاریابی را از شرکت تندی (Tandy) که یک شرکت دیگر فروش رایانه‌های کم‌هزینه بود، استخدام کرد. تیم بازاریابی یک گروه فروش ایجاد کرد تا محصولات را به شرکت‌های بزرگ ارائه کنند و شبکه‌ای از خرده‌‌فروشان ارزش افزوده بوجود آورد تا با سرهم‌بندی قطعات رایانه‌ای محصولاتی را برای بازارهای ویژه ارائه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *