خرید لپ تاپ استوک, لپ تاپ استوک, مقالات

رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی

انتخاب یک مانیتور عالی

زمانی که یک کامپیوتر تهیه می‏کنید و یا می‏خرید، معمولاً مانیتور جزو اولویت‏های نخست نیست. اما مانیتورها نیز مانند سخت افزارهای دیگر متفاوت هستند. به هرصورت شما تمام روز باید به آن‏ها نگاه کنید. پس باید کمی بیشتر در موردشان فکر کرد. برای یک انتخاب صحیح، دانستن موارد زیر ضروری است. تیم خرید لند رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی را در این مقاله برایتان شرح داده است تا بتوانید با آسودگی خاطر بیشتری برای خرید مانتیور مورد نیاز خود اقدام کنید.

انتخاب یک مانیتور عالی

همانطور که در ابتدای مقاله امروز اشاره کرده ایم شما برای اینکه بتوانید یک مانتیور خوب را انتخاب و خریداری کنید که در زمان استفاده از آن خسته نشوید نیاز است رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی بدانید.

مواردی که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم از مهم ترین و ضروری ترین مواردی هستند که نیاز است حتما در زمان خرید مانیتور و خرید لپ تاپ استوک به آن ها توجه داشته باشید.

  • اندازه و رزولوشن
  • نوع پنل
  • سرعت تعویض فریم
  • لایه ضد انعکاس
  • انواع ایستادن و چرخش
  • انواع اتصالات
خرید یک مانیتور عالی

انتخاب یک مانیتور عالی

اندازه و رزولوشن

در ابتدا، شاید اندازه خاصی در نظر داشته باشید. شاید شما یک مانیتور 27 اینچی برای میز بزرگتان می‏خواهید و یا شاید دنبال اندازه کوچکتری هستید.

شاید به دو مانیتور نیاز دارید، که در این حالت باید دقت کنید هر دو روی میزتان جا شوند. (دو مانیتور 27 اینچی به سختی در بسیاری از مکان‏ها جا می‏شوند!)

با این حال زمانی که در مورد اندازه مانیتور تصمیم گرفتید باید در مورد رزولوشن آن نیز تصمیم بگیرید. رزولوشن، تعداد پیکسل‏هایی است که مانیتور نمایش می‏دهد (بنابراین میزان شفافیت تصویر است.)

امروزه مانیتورهای p1080 (رزولوشن 1080×1920) بسیار رایج هستند. این مانیتورها در ابعاد 23 اینچ تصویری با شفافیت کافی تولید می‏کنند، هرچند در ابعاد 27 اینچ به دلیل تراکم پیکسلی پایین، کیفیت تصویر خوبی نخواهد داشت.

برای این ابعاد احتمالاً رزولوشن بالاتری (مثل 1440×2560) نیاز دارید که در آن نه تنها تصویر شفاف تر خواهد بود، بلکه فضای بیشتری  برای آیکون‏ها، صفحات وب و چیزهای دیگر خواهید داشت.

در نهایت، دقت داشته باشید هرچند اکثر مانیتورها – مانند HDTV – دارای نسبت تصویر 16:9 هستند، اما نسبت‏های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال: برخی مانیتورها رزولوشن 1200×1920 دارند، طبیعتاً بلندتر هستند و تقریباً شفافیتشان با رزولوشن p1080 برابر است. اما فضای اضافه ای معادل 120 پیکسل به صورت عمودی در اختیارتان قرار می‏دهند. این مانیتورها به طور خاص برای اینترنت گردی و نوشتن مناسب هستند اما نسبتاً سخت پیدا می‏شوند.

اندازه و رزولوشن مانیتور چقدر مهم است

اندازه و رزولوشن مانیتور

نوع پنل

سپس، در مورد آنچه از پنل می خواهید فکر کنید. انواع مختلفی پنل، متناسب با مصارف متفاوت وجود دارد. 

  1. پنل‏های نماتیک چرخیده (Twisted Nematic Panels) یا TN
  2. پنل‏های چینش عمودی (Vertical Alignment) یا VA
  3. پنل‏های کلیدزنی درون صفحه ای (In-Plane Switching) یا IPS
  4. پنل‏های کلیدزنی خط صفحه ای (Plane-Line Switching) یا PLS

پنل‏های نماتیک چرخیده (Twisted Nematic Panels) یا TN

امروزه ارزان‏ترین و رایج‏ترین نوع پنل‏های ال‏سی‏دی هستند. اگر در برگه اطلاعات مانیتور شما چیز خاصی نوشته نشده باشد، مانیتورتان احتمالاً یک پنل TN است.

این نوع پنل‏ها زمان پاسخ گویی سریع‏تری دارند و سرعت تعویض فریم بالاتری را پشتیبانی می‏کنند (پایین را نگاه کنید.). پس برای گیمرها و طرفداران بازی‏های سه‏بعدی مناسب می‏باشند.

البته در این نوع پنل‏ها، رنگ‏ها دقت کمتری دارند و در زوایای مختلف دچار اعوجاج می‏شوند. اگر به سرعت تعویض فریم بالا نیاز ندارید بهتر است انواع دیگر پنل را ببینید.

پنل‏های چینش عمودی (Vertical Alignment) یا VA

یک انتخاب میانی خوب محسوب می‏شوند (هرچند غیرمتداول تر از انواع دیگر هستند.). این نوع پنل‏ها دقت رنگ بهتری نسبت به TN و بهترین سیاهی را در میان همه انواع دارند. البته در صورتی که آن‏ها را از زاویه نادرست تماشا کنیم ممکن است رنگ‏های عجیبی نشان دهند.

پنل‏های کلیدزنی درون صفحه ای (In-Plane Switching) یا IPS

انتخاب گران‏تری هستند اما دقت رنگ عالی و زاویه دید بهتری نسبت به پنل‏های TN و VA دارند. در نتیجه برای طراح‏های کارهای گرافیکی و عکاس‏ها عالی هستند.

هرچند حتی اگر در این حوزه‏ ها نیز فعالیتی نداشته باشید، پنل‏های IPS به میزان قابل توجهی تصویر بهتری نسبت به پنل‏های TN تولید می‏کنند. با این حال، این پنل‏ها سرعت تعویض فریم بالایی ندارند و گاهی اوقات زمان پاسخ‏گویی کندتری نسبت به پنل‏های TN دارند.

این مساله زمانی برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد که یک گیمر حرفه ‏ای باشید و یا به دنبال بازی‏ های سه‏بعدی باشید. (بازی‏های سه‏بعدی به مانیتورهای Hz120 نیاز دارند.)

پنل‏های کلیدزنی خط صفحه ای (Plane-Line Switching) یا PLS

بسیار شبیه به پنل‏های IPS بوده ولی بهتر و گران‏تر هستند.

انتخاب پنل مناسب برای مانیتور

نوع پنل

سرعت تعویض فریم یکی از رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی

اگر به دنبال بازی هستید، باید  به سرعت تعویض فریم دقت کنید. اکثر مانیتورها دارای سرعت تعویض فریم Hz60 هستند که به معنی نمایش 60 فریم در ثانیه به هنگام اجرا است. (حتی اگر بازی شما با سرعت fps100 اجرا می‏شود، فقط 60 فریم روی مانیتور Hz60 می‏بینید.)

مانیتور Hz120 تجربه بازی روان‏تری را فراهم می‏کند و اجرای بازی‏ های سه‏بعدی را با سرعت Hz60 برای هر چشم ممکن می‏سازد.

هرچند باید در نظر داشته باشید که سرعت تعویض فریم بالا، فقط در پنل‏های TN وجود دارد. پس باید از بالا بودن اهمیت سرعت تعویض فریم یا تصویر بهتر IPS مطمئن شوید.

لایه ضد انعکاس

بسیاری از مانیتورها لایه ضدانعکاس دارند که (حدستان درست است!) از انعکاس نور تابشی از پشت پیشگیری می‏کند.

این مانیتورها برای اتاق‏ های خیلی روشن و یا اتاق‏ هایی که پنجره‏ای در پشت محل نشستن دارند مناسب هستند. اما ممکن است تصویر را کمی کدرتر و مبهم‏ تر نمایش دهند.

نمایشگرهای براق، واضح‏تر هستند اما در اتاق‏ هایی با نور زیاد، مشکل بازتاب نور دارند. مانیتورهای نیمه شفاف، حد تعادلی بین این دو حالت فراهم می‏کنند.

خرید یک مانیتور عالی از خریدلند

سرعت تعویض فریم مانیتور

انواع ایستادن و چرخش

در انتها، مانیتورها تا حدودی متفاوت از یکدیگر می‏ایستند. برخی محکم و برخی شکننده هستند. برخی را می‏توان از طرفی به طرف دیگر چرخاند و برخی فقط به صورت عمودی قابلیت چرخش دارند. (برخی را حتی می‏توان 90 درجه چرخاند تا در حالت عمودی یا پرتره قرار گیرد.) این مورد، ویژگی خیلی مهمی نیست ولی برای محدود کردن انتخاب‏ ها می‏توان آن را هم در نظر گرفت. یک مانیتور خوش ساخت، راحت تر از یک مانیتور ارزان به حالت دلخواه شما می‏ایستد.

انواع اتصالات

این مورد بسیار ساده است: از اینکه مانیتورتان دارای اتصالات مورد نیاز شما باشد اطمینان حاصل کنید. اگر کارت گرافیک شما دارای خروجی DVI است (هرچند همیشه می‏توانید از آداپتور استفاده کنید)، استفاده از یک مانیتور با پورت DVI راحت‏تر خواهد بود.

گاهی اوقات حتی کارت‏ های گرافیک خاص، محدودیت‏ هایی را روی بعضی انواع پورت‏ های به خصوص قرار می‏دهند (به عنوان مثال قابلیت روشن کردن مانیتورهای دوگانه تنها از طریق پورت Display). پس تحقیق کنید و مطمئن شوید مانیتورتان پورت‏های مورد نیاز شما را دارد.

سایر موارد مربوط به رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی

موارد بالا مهم‏ترین ویژگی‏ها بودندکه درباره رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی می بایست بدانید. اما به امکانات موجود دیگر نیز نگاهی داشته باشید. امکان دارد شما به مانیتوری با بلندگوهای داخلی و یا پورت USB در پشت احتیاج داشته باشید.

با تحقیق، چیزهای بیشتری یاد می‏گیرید و البته نظرات کاربران را نیز بخوانید تا پنلی با مشکلاتی از قبیل نور پس ‏زمینه غیر یکنواخت (Backlight Bleeding) و یا کشیدگی تصویر (Ghosting) نخرید.

ویژگی‏ های پیشرفته دیگری مانند نسبت کنتراست، گام پیکسل و… نیز وجود دارد. اگر علاقه مند هستید، می‏توانید در مورد آنها نیز مطالعه کنید.

اما به احتمال زیاد ویژگی‏ های بالا مهم‏ترین مواردی خواهند بود که با آن‏ها سروکار خواهید داشت و  شما را در محدود کردن انتخاب‏ هایتان کمک خواهند کرد. از کجا شروع کنید؟ پنج عدد از بهترین مانیتورها را می‏توانید در این بخش ببینید (برای بهترین نتیجه، قبل از هر کار مانیتور را کالیبره کنید.). موفق باشید!

لایه ضد انعکاس یکی از رازهای مانتیور عالی

لایه ضد انعکاس

در نهایت اینکه 

امیدواریم که با ارائه این مقاله درباره رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی توانسته باشیم به شما دوستان عزیز و همراهان kharidland.com کمک کرده باشیم تا بتوانید مناسب ترین و بهترین مانیتور را خریداری کنید.

مشاوران و کارشناسان فروش ما نیز از طریق سایت kharidland.com پاسخگوی سوالات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان می باشند.

سوالات مربوط به رازهایی درباره انتخاب یک مانیتور عالی

[accordion title=””][accordion-item title=”کدام مانیتور بهتر است HP یا Dell؟”]Dell دارای وضوح بالاتر، طیف رنگی بهتر است و روشن تر می شود. با این حال ، HP دارای زاویه دید گسترده تر ، دقت رنگ بهتر و زمان پاسخ سریعتر در هنگام کار با حداکثر نرخ تازه سازی است.
[/accordion-item][accordion-item title=”پنل IPS بهتر است یا VA؟”]وقتی صحبت از زاویه دید می شود ، پنل های IPS بسیار بیشتر از پنل های VA هستند. آنها زاویه دید گسترده تری دارند. حتی اگر بنشینید و تلویزیون را از زاویه ای شدید تماشا کنید، هیچ افت کیفیتی را تجربه نخواهید کرد. پانل های VA دارای دید بسیار باریکی هستند.
[/accordion-item][accordion-item title=”کدام نوع مانیتور بیشتر در رایانه های قابل حمل استفاده می شود؟”]اکثر صفحه های رومیزی از صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) یا لوله اشعه کاتدی (CRT) استفاده می کنند ، در حالی که تقریباً همه دستگاه های محاسباتی قابل حمل مانند لپ تاپ ها از فناوری LCD استفاده می کنند.[/accordion-item][/accordion]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *