مقالات

هشدار! قبل از خرید لپ تاپ حتما این مقاله را مطالعه کنید

فهرست موضوعات در این آموزش

از ویژگی های لپ تاپ خوب می توان به داشتن ابعاد مناسب و تامین بخش عمده ای از نیاز های کاربر در خانه، محل کار و مسافرت اشاره کرد. اگر چه تبلت ها و گوشی های هوشمند رواج یافته اند، اما هنوز هم برای مواردی مثل یک بازی کامپیوتری تا تایپ یک مقاله تحقیقی نیاز به لپ تاپ می باشد. سوال اینجاست که چه نوع لپ تاپی را باید انتخاب کرد؟ طیف گسترده ای پارامترها نظیر اندازه، امکانات وقیمت وجود دارد که انتخاب صحیح لپ تاپ را با چالش مواجه می کند. بنابراین لازم است تا نیاز و خواسته خود از یک لپ تاپ را مشخص کنیم. برای یک انتخاب صحیح، مراحل ذیل را باید طی کنیم:

 

 سیستم عامل مناسب خود را انتخاب کنید:

اگرچه پاسخ این سوال ساده نیست به ویژه اگر با ویژگی های سیستم عامل ها آشنا نباشید. اما نگاهی سریع به نقاط قوت و ضعف هر پلت فرم می تواند کمک کننده باشد. اکثر لپ تاپ ها با یکی از این سه سیستم عامل به بازار عرضه می شوند ویندوز، کروم و مک (فقط برای مک بوک). انتخاب هرکدام از این پلت فرمها، یک ترجیح شخصی است. اما متن زیر خلاصه ای است که هر کدام چه امکاناتی به کاربر عرضه می کنند.

 

ویندوز 10:

منعطف ترین سیستم عامل است. فراوانی روی سیستم ها، از دو سیستم عامل کروم یا مک X  بیشتر است.. نت بوک های ویندوز، قیمت هایی کمتر از 150 دلار تا چندین هزار دلار دارند و طیف گسترده ای از امکانات از صفحه لمسی، صفحه اثر انگشتی تا تراشه ها دوتایی گرافیکی را شامل می شود. ویندوز 10 آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت بوده که مزایایی نسبت به ویندوز 7 و 8 شامل تغییر حالت بین حالت دسک تاپ و تبلت،یک منوی استارت تاشو با آیکون های فعال و زنده و دستیار دیجیتالی به نام کورتانا (CORTANA)  دارد. در زمان معرفی ویندوز 10 در جولای 2015، این سیستم عامل اصلاحاتی شامل توانایی پیگیری سوالات توسط سامانه کمکی، یافتن ایمیل ها و تغییر از صفحه به سبک خودتان اشاره کرد.

 

سیستم عامل مک اپل سیریا:

تمام مک بوک ها با سیستم عامل اپل، عملکرد مشابهی با ویندوز 10 دارند اما رابط کاربری متفاوتی خواهند داشت که بخش برنامه های کاربردی، جایگزین منوی استارت و نوار وظیفه مایکروسافت است. به جای دستیار دیجیتال، کاربران مک از سیستم SIRI استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند با این دستگاه، تماس بگیرند، پیامک بفرستند و قفل لپ تاپ شان را با اپل واچ باز کنند. همچنین با سیستم APPLE PAY بتوانند تراکنش های مالی و پرداخت های خود را انجام دهند. با این حال مک بوک با صفحه لمسی به بازار نیامده است.

 

سیستم عامل کروم:

بر کروم بوک های ارزان قیمت مثل LENOVO 100S  نصب شده است.سیستم عامل گوگل، ساده و امن اما محدود می باشد.

رابط کاربری بسیار شبیه ویندوز با یک منوی برنامه، دسکتاپ و توانایی کشیدن پنجره ها به اطراف می باشد. اما مهم ترین برنامه ای که می توانید استفاده کنید، مرورگر کروم است. مهم ترین ایراد آن این است که بسیاری از برنامه های کاربردی در شرایط آفلاین به خوبی کار نمی کنند. به هر حال اگر نیاز به دستگاهی برای استفاده از اینترنت و چک کردن ایمیل، ورود به شبکه های اجتماعی و چت آنلاین دارید، کروم بوک ابزاری قابل حمل و ارزان بوده و عمر باتری مناسبی دارد. همچنین به تازگی پشتیبانی از برنامه های کاربردی اندروید را نیز آغاز کرده که نمونه آن اجرای گوگل پلی است که کروم بوک قادر به اجرای آن می باشد.

 در مورد داشتن دستگاه 2 در 1 تصمیم بگیرید:

این روزها تعداد زیادی از لپ تاپ های شخصی در گروه  دستگاه های 2 در 1 قرار گرفته اند. ابزاری که می تواند از لپ تاپ سنتی تاشو به حالت تبلت تاشونده صفحه ایستاده را در بر بگیرد. 2 در 1 ها دو حالت کلی هستند: حالت جداشونده با صفحه نمایش که از کیبورد به طورکامل جدا می شود و حالت منعطف 360 درجه که به پشت خم می شود. اکثر این وسایل از تک منظوره ها بهتر هستند. به هر حال اگر می خواهید از نوت بوک خود لذت برده، از پولتان بهره بیشتری گرفته و تجربه بهره وری بالاتری داشته باشید، 2 در 1 را انتخاب کنید. اگر قصد دارید یک 2 در 1 بگیرید قابل توجه است که نمونه های تاشو معمولا” عمر باتری بالاتری در مقابل نمونه های جداشونده دارند.

 

 اندازه مناسب انتخاب کنید:

قبل از این که به قیمت ها نگاهی کنید لازم است تا در مورد اندازه صفحه نمایش خود اطلاعاتی به دست آورید. لپ تاپ ها معمولا”با اندازه صفحه نمایش طبقه بندی اندازه ای می شوند:

12-11 اینچی: نازک و سبک ترین سیستم ها 12-11 اینچی بوده که وزنی بین 1.590 کیلوگرم تا1کیلوگرم دارند.

14-13 اینچی: بهترین تناسب بین ویژگی قابل حمل بودن و کارایی سیستم است به ویژه اگر وزن آن کمتر از 1.800 کیلوگرم باشد.

15 اینچی: متداول ترین اندازه صفحه نمایش لپ تاپ بوده که وزنی بین2.950 کیلوگرم تا2 کیلوگرم دارد. این اندازه زمانی مناسب است که صفحه نمایش بزرگتری نسبت به نمونه های کوچک می خواهید و اغلب قصد جابجایی دستگاه را  ندارید.

18-17 اینچی: اگر لپ تاپ شما برای استفاده روی میز کار و تمام وقت است، یک صفحه نمایش 18-17 اینچی امکانی را برای شما فراهم می آورد. با داشتن این صفحه نمایش و خرید یک پردازشگر قوی، امکان انجام بازی های رایانه ای و اجرای برنامه های کاربردی به هبترین نحو

فراهم می گردد.

صفحه کلید و صفحه لمسی را بررسی نمایید:

اگر بهترین لپ تاپ دنیا را بخرید ارزشی نخواهد داشت اگر مهندسی انسانی (ارگونومی) در آن رعایت نشده باشد. اگر برنامه دارید کارهایی زیادی با رایانه تان انجام دهید اطمینان پیدا کنید که صفحه کلید مناسب و خوش دستی داشته باشد. فاصله مکانی که زمان فشردن کلید ایجاد می شود بین 1 تا 2 میلیمتر است و فاصله کافی باید بین کلید ها وجود داشته باشد. به دنبال یک صفحه کلید دقیق باشید که پرش نداشته باشد و پاسخ مناسبی به لمس چندین باره بدهد. همچنین زوم کردن و بزرگ کردن تصویر را به خوبی انجام دهد. اگر یک لپ تاپ برای مصارف کاری می خرید به قطعات برجسته روی صفحه کلید روی کلیدG  و H توجه داشته باشید. این برجستگی ها امکان تایپ بدون نگاه کردن به شما را بدون بلند کردن انگشتان از روی ردیف صفحه کلید می دهد.

 

 مشخصات سخت افزاری را انتخاب کنید:

اجزای نوت بوک مثل پردازنده، هارد، رم و تراشه گرافیک حتی ممکن است علاقه مندان و متخصصان را به اشتباه بیندازد. بنابراین اگر هنگام مطالعه مشخصات دستگاه گیج شدید، نگران نباشید. در ادامه به اجزای اصلی که باید به آن توجه کنید اشاره شده است:

CPU: مغز متفکر رایانه است. پردازنده تاثیر شگرفی بر عملکرد دستگاه شما خواهد داشت اما بنا به خواسته ای که شما دارید ممکن است ارزان ترین نوع آن برای شما مناسب باشد. دراینجا به تعدادی از موارد اشاره شده است:

  • اینتل CORE I 5: اگر به دنبال یک لپ تاپ مناسب با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد می گردید، رایانه ای با مشخصات CORE I 5 بگیرید. مدل هایی که با حرف U ختم میشوند مثل CORE I 5 7200U متداول ترین نوع اینCPU هستند. آنهایی که حرف Y دارند قدرت و کارایی کمتری دارند و مدل های HQ چهار هسته ای هستند. آخرین نسل CPU  های اینتل (KABY LAKE) مدل هایی دارند که با عدد 7 آغاز می گردند مثل CORE I 5 7300 بنابراین به دنبال آنها برای بهترین عملکرد باشید.

  • اینتل مدل CORE I 7: عملکرد بالایی برای بازی های رایانه ای و فرآیند های کاری دارند. مدل هایی که با حرف HQ یا K با توان بالا کار می کنند و چهار هسته دارند که اجازه بازی با سرعت بالا و بهره وری بالا می دهند. همچنین سری Y نیز هست که توان و عملکرد پایین تری دارند. نگاهتان به سوی عدد 7 باشدمثل CORE I 7.7820HQ باشید چرا که آنها از آخرین نسل اینتل هستند و عملکرد بهتری ارائه خواهند کرد.

  • اینتل CORE I 3: عملکرد آن یک گام عقب تر از CORE I 5 است و قیمت آن نیز کمتر است. اگر می توانید CORE I 5 را بخرید، آن را توصیه می کنیم.

  • AMD A ،FX یا سری E: پردازشگر AMD روی لپ تاپ های ارزان قیمت یافت می شود. تولیدکننده آن، به جای کاربردCPU از عبارت APU در مورد این پردازشگر ها استفاده می کند. به نسبت پولی که می پردازید عملکرد مناسبی در وب گردی و تماشای فیلم دارد.

  • اینتل ATOM: روی لپ تاپ های بسیار ارزان قیمت حدود 250 دلار یا کمتر یافت می شود، عملکردی ابتدایی دارد اما عمر بیشتری نسبت بهcpu سلرون و پنتیوم دارد.

  • cpu پنتیوم/سلرون: در لپ تاپ های 400 دلاری مرسوم است. اندکی از ATOM سریع‌تر هستند اما عمر باتری کمتری دارند. اگر توانایی خرید CORE I 5 و CORE I 3 رادارید، بهتر است آن‌ها را تهیه نمایید.

  • اینتل CORE M/CORE I5/I7 سری Y: توان مورد نیاز کم و گرمای تولید اندک، سبب شده که این پردازنده فن خنک کننده نداشته باشد. عملکرد آن‌ها از سلرون بهتر اما از سری CORE I 5 U پایین تر است.

  • اینتل زئون: بسیار قوی و پردازنده ای مناسب برای فعالیت های تخصصی می باشد. اگر در حرفه مهندسی و فنی هستید و مدل سازی 3 بعدی یا ویرایش ویدئو دارید، شما نیاز به زئون دارید. اما انتظار عمر باتری مناسب یا یک لپ تاپ سبک را نداشته باشید.

  • رم(RAM): تعدادی از لپ تاپ های 250 دلاری با رم دو گیگا بایت هستند. اما شما حداقل یک رم 4 گیگا یا 8 گیگابایتی نیاز دارید. برای اکثر کاربران رم 16 گیگا زیادی است.

  • فضای ذخیره سازی (هارد درایو): اهمیت فضای ذخیره سازی حتی بیشتر از سرعتCPU می باشد. اگر توانایی پرداخت دارید و نیازی به انبوهی از ذخیره داخلی ندارید، به جای هارد درایو لپ تاپی با درایو حالت جامد (SSD) بگیرید. زیرا حداقل سرعت سه برابر خواهد شد و به طور کلی لپ تاپ سریع‌تر خواهد شد. از بین SSD ها، سیستم جدید PCIeX4 (AKA NVME) سرعتی معادل سه برابر SATA های سنتی ارائه می کند. لپ تاپ هایی با حافظه EMMC که به صورت فنی حالت جامد هستند سریعتر از هارد درایو مکانیکی نمی باشد.

  • صفحه نمایش: وقتی پیکسل بیشتری داشته باشید، محتوای بیشتری را می توانید در صفحه نمایش جا دهید و تصویر بهتری ارائه می شود. لپ تاپ های معمولی صفحه نمایشی با قدرت 768*1366 دارند. اما اگر توانایی مالی دارید پیشنهاد می شود که از یک پنل 1080*1920 یا 1080P که به عنوانFULL HD از آن یاد می شود، تهیه کنید. لپ تاپ هایی با درجه وضوح 1600*2560، 1800*3200 و 2130*3840 نیز وجود دارد که تصویری بسیار شفاف است و توان باتری بیشتری مصرف کرده و عمر باتری را کاهش می دهد.

  • صفحه لمسی: اگر به جای 2در 1، یک لپ تاپ تاشو می خرید، شما نمی توانید از یک صفحه لمسی بهره مند شوید. در سیستم 2 در 1 صفحه لمسی استاندارد است.

  • تراشه گرافیکی: اگر از بازی های رایانه ای استفاده نمی کنید، اجسام سه بعدی ایجاد نمی کنید یا ویرایش ویدئو با وضوح بالا ندارید یک تراشه گرافیکی یکپارچه مناسب است (آنکه حافظه سیستم را به اشتراک می گذارد.) اگر هر موردی از موارد بالا را دارید یک پردازنده گرافیکی جداگانه نظیر AMD یا NVIDIA ضروری می باشد. همانند پردازنده ها، تراشه گرافیکی ضعیف و قوی وجود دارد که موقع خرید باید ویژگی هر کدام را بررسی کرد.

  • DVD Blu Ray درایور: لپ تاپ های کمی با درایورهای نوری به بازار آمده اند. اما تمام نرم افزارها و ویدئو ها قابل دانلود هستند. به هر حال اگر شما واقعاً نیاز به خواندن یا رایت دیسک نیاز دارید و لپ تاپ شما فاقد آن است، شما می توانید درایور خارجی خریده که از طریق کابل قابل اتصال به کامپیوتر بوده و حدود 20 دلار قیمت دارد.

 

 

در مورد عمر باتری دقت کنید:

اگر یک نوت بوک حجیم می خرید که فقط برای کارکرد روی میز کار است نگران دوام عمر باتری نباشید. اما اگر قصد دارید که لپ تاپ خود را جابجا کنید، باتری حداقل باید 6 ساعت شارژ داشته باشد که 8 ساعت ایدئال است. برای تعیین عمر مورد انتظار باتری صرفا” به اظهارات تولیدکننده اکتفا نکرده و نظرات کابران این دستگاه ها و کارشناسان بی طرف را نیز مورد بررسی قرار دهید.

 

بر اساس توانایی مالی خود، برنامه ریزی کنید:

این روزها می توانید لپ تاپی با قیمتی حدود 200 دلار تهیه کنید. اگر مقدار بیشتری هزینه می کنید می توانید یک سیستم با کیفیت ساخت بالاتر، عملکرد قوی‌تر و صفحه نمایش بهتر تهیه کنید. در ادامه به محدوده قیمت و نوع دستگاه های قابل خریداری  با این قیمت ها اشاره شده است:

250-150 دلار: ارزان ترین نوع نوت بوک، کروم بوک است که سیستم عامل مرورگر گوگل و دارد و ساده ترین ویندوز سیستم ها با حداقل فضای ذخیره اطلاعات و پردازشگری کند دارد مانندHP11  استریم و LENOVO IDEAPAD 100S. از آن‌ها به‌عنوان کامپیوتر دوم استفاده کرده یا برای آموزش، در اختیار کودکان قرار دهید.

600-350 دلار: برای یک نمونه خوب زیر 600 دلار، می توان یک نوت بوک با پردازشگر AMD A8 یا INTEL CORE I5 رم 4 یا 8 گیگا بایت و هارد درایور GB 500 داشته باشید. با این قیمت اکثر نوت بوک ها SSD، نمایشگر FULL HD و عمر باتری طولانی ندارند. اما نمونه هایی نظیر ASUS VIVO BOOK E403SA و LENOVO THINK PAD13  از این قاعده مستثنا هستند.

 900-600 دلار: اگر چیزی بالای 600 دلار می خواهید طرح های ویژه و خاص مثل طرح های متالیک خواهید دید و تولید کنندگان امکانات بیشتری مانند صفحه نمایش بهتر و SSD را به تناسب پولی که پرداخت می کنید به شما ارائه می کنند.

بالای 900 دلار: در این محدوده قیمتی، انتظار دستگاه هایی با قابلیت حمل ساده تر با عملکرد قوی‌تر یا هر دو ویژگی مثبت را با هم مانند صفحه نمایش با وضوح بالاتر، پردازنده سریع‌تر وکارت گرافیک جداگانه داشته باشید. سبک ترین لپ تاپ با طولانی ترین عمر باتری مانند اپل، مک بوک وXPS13 DELL بالای 1000 دلار هستند. (البته می توانید مارک DELL را با کمتر از این مبلغ و بدون صفحه لمسی خریداری کنید.) برای انجام  بازی های رایانه ای یا کارهای پیشرفته فنی، قیمت سیستم ها از 1500 دلار بالاتر رفته و تا 3000 دلار نیز می رسد.

برند را در نظر داشته باشید:

لپ تاپ شما به اندازه اعتبار شرکت سازنده اش خوب است. پشتیبانی فنی مناسب و به موقع ارتباط مستقیمی با اعتبار برند تولید کننده دستگاه دارد. مجله لپ تاپ، پشتیبانی فنی شرکت ها را مورد ارزیابی قرار داده در سال گذشته به ترتیب اپل در مقام اول وHP  و سامسونگ در مقام های دوم و سوم قرار داشتند. در ارزیابی برند ها باید به مواردی نظیر طراحی دستگاه، قیمت، عملکرد دستگاه، پشتیبانی فنی و … توجه نمود. در سال 2015 در رقابت کسب بهترین برند لپ تاپ، اپل، DELL و HP مقام اول تا سوم را کسب کردند.

 

 

مترجم: احمدرضا ملکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *