خرید لپ تاپ استوک, لپ تاپ استوک, مقالات

چرا دی وی دی لپ تاپ نمی‌خواند؟

دی وی دی لپ تاپ نمی‌خواند

شاید برای خیلی از شما عزیزان پیش آمده بشد که بخواهید سی دی را در لپ تاپ خود تمشا کنید یا قصد داشته بشید با سی دی یک نرم افزار را روی لپ تاپ نصب کنید اما، در انجام این کار موفق نشده باشید. به نظر شما دلیلی اینکه لپ تاپ سی دی رو نم یخواند چیست؟ آیا مشکل از سی است؟ یا اینکه DVD لپ تاپ مشکل دارد؟ امروز می خواهیم بیشتر به این مسئله بپردازیم که چرا دی وی دی لپ تاپ نمی‌خواند؟ و راه حل رفع این مشکل را برایتان عنوان کنیم.

پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مقاله امروز با خریدلند همراه شوید.

چرایی اینکه دی وی دی لپ تاپ نمی خواند؟!

این سوال خیلی از کاربرانی است که با DVD لپ تاپ خود زیاد کار دارند و زمانیکه نمی توانند آنطور که باید از این بخش استفاده کنند ذهنشان درگیر چرایی این مسئله می شود.

خب، باید بگوییم که بروز چنین مشکلی در لپ تاپ آکبند و لپ تاپ استوک معمولا دارای دلای متعددی می باشد اما بیشتر باید در بخش نرم افزاری و یا سخت افزاری لپ تاپ به دنبال علت آن باشید.

ما سعی کرده ایم تا در ادامه مقاله امروز به بررسی این موضوع که چرا دی وی دی لپ تاپ نمی‌خواند؟

بپردازیم وبه روش هایی که با اجرا کردن آن ها می توانید این مشکل را در لپ تاپ خود برطرف کنید اشاره ای مختصر داشته باشیم.

خرابی دی وی دی لپ تاپ

دی وی دی لپ تاپ

بررسی دلایل نخواندن دی وی دی لپ تاپ

وقتی دی وی دی نمی خواند، دو دلیل اصلی دارد. یا از نظر نرم افزاری دچار مشکل شده است یا در بخش سخت افزاری آن مشکلی به وجود آمده است.

به جدیت می توانیم بگوییم که اصلی ترین دلیل خوانده نشدن DVD لپ تاپ همین دو مسئله ای است که به آن ها اشاره کرده ایم.

در بخش سخت افزار، احتمال کثیف شدن لنز دی وی دی رایتر و یا کند شدن حرکت موتور این قطعه وجود دارد.

بد نیست این موضوع را بدانید که dvd باید با یک سرعت مشخصی بچرخد تا لنز آن بتواند اطلاعات را خوانده و برای شما به نمایش بگذارد.

بنابراین، وقتی محور گردش موتور در اثر گذشت زمان و نفوذ گرد و خاک آلوده می شود، موتور توانایی خود در ایجاد سرعت مورد نیاز را از دست می دهد.

اما اگر مشکل از بخش سخت افزاری باشد باید بگوییم که متاسفانه نسخه جدید ویندوز 10، مشکلاتی را برای کاربران به وجود آورده است که یکی از آن ها پنهان بودن دیسک درایوها و مشخص نبودن آنها است.

دلایل نخواندن سی دی در لپ تاپ

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که چرا DVD لپ تاپ نمی خواند و به دو دلیل اصلی آن یعنی مشکلات نرم افزای و سخت افزاری هم اشاره کردیم.

حال در این بخش می خواهیم به این موضوع که چرا خود سی دی در لپ تاپ خوانده نمی شود هم اشاره ای داشته باشیم.

لازم است این موضوع را بدانید که در کنار خرابی دیسک لپ تاپ یکی از مهم ترین دلالی که باعث نخواندن سی دی در لپ تاپ می شود اتسفاده نکردن از DVD-ROM لپ تاپ است.

این روزها که استفاده از فلش به جای فایل روز به روز در حال گسترش می باشد خرید و استفاده از دی وی دی رایتر هم برای لپ تاپ کمرنگ تر شده است تا جایی که بسیاری از برندها در تولید لپ تاپ های جدید خود دی وی دی رام طراحی نمی کنند و به نوعی آن را حذف کرده اند.

بنابراین آن دسته از کاربران عزیز که هنوز دارای لپ تاپ های دی وی دی دار می باشند کمتر از این بخش استفاده می کنند و همین مسئله باعث گرد گرفتگی و یا تجمع جرم در لنز دستگاه می شود و عملکرد سیستم را دچار مشکل می کند.

دلایل نخواندن دی وی دی لپ تاپ

بررسی دلایل نخواندن دی وی دی لپ تاپ

راهکارهای رفع مشکل نخواندن سی دی در لپ تاپ

  • پاکسازی دیسک
  • تمیز کردن لنز یا اپتیک دی وی دی رام
  • تعمیر خرابی اجزای مکانیکی دی وی دی رام
  • رفع مشکلات نرم افزاری

پاکسازی دیسک

ساده ترین کاری که می توانید برای تمیز کردن و پاک کردن دیسک از کثیفی و چربی انجام دهید استفاده از محلول آب مقطر و الکل می باشد.

دلیل استفاده از این محلول این است که الکل بعد از تمیز کردن چربی و اثر انگشت روی سطح دی وی دی به سرعت تبخیر می شود. از یک دستمال نرم برای تمیز کردن دی وی دی رام استفاده می کنید تا خش به آن وارد نشود.

تمیز کردن لنز یا اپتیک دی وی دی رام

دومین دلیل اینکه سی دی لپ تاپ شما نمی خواند کثیفی لنز آن می باشد. برای رفع این مشکل شما دو راه حل پیش روی خود دارید.

  1. اگر به کیت های استاندارد تمیز کننده لنز دسترسی دارید، از آنها برای تمیکر کردن لنز دی وی دی رام استفاده کنید
  2.  یک دستمال نرم بدون پرز را به محصول آب مقطر و الکل آغشته کنید و به آرامی سطح بیرونی لنز را تمیز کنید.

تعمیر خرابی اجزای مکانیکی دی وی دی رام

اما اگر دلیل نخواند سی دی لپ تاپ هیچ یک از دو مورد قبلی نبود باید به دنبال مشکلات و خرابی های اجرای مکانیکی باشید.

تعمیر کردن این بخش متاسفانه چندان مقرون به صرفه نمی باشد. بنابراین بهترین کار این است که دی وی دی رام لپ تاپ خود را تعویض کنید.

دسترسی به دی وی دی رام و خارج کردن آن در لپ تاپ های مختلف متفاوت است.

به همین خاطر توصیه و پیشنهاد خریدلند به شما عزیزان این است که در صورتی که دانش و تجهیزات کافی برای تعویض آن را ندارید، برای جلوگیری از بروز آسیب های جدی تر از اقدامات خودسرانه در این مورد خودداری کنید.

رفع مشکلات نرم افزاری

اما آخرین راه از راهکارهای رفع مشکل نخواندن سی دی در لپ تاپ رفع مشکلات نرم افزاری می باشد.

برای این کار ابتدا درایورهای دی وی دی رام و ویندوز لپ تاپ را آپدیت و بروزرسانی کنید.

وارد پنجره Device Manager شوید و در بخش DVD/CD-ROM Drivers بر روی درایو نوری لپ تاپ خود راست کلیک کرده و بر روی گزینه Update Driver کلیک کنید.

رفع مشکل نخواندن سی دی در لپ تاپ

راهکارهای رفع مشکل نخواندن سی دی در لپ تاپ

در نهایت اینکه

ما سعی کرده ایم تا در این مقاله برایتان شرح دهیم که چرا دی وی دی لپ تاپ نمی‌خواند؟ و راهکارهای رفع مشکل نخواندن سی دی در لپ تاپ چیست؟

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر از طریق سایت kharidland.com با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات مربوط به چرا دی وی دی لپ تاپ نمی‌خواند؟

چرا برخی از DVD ها روی کامپیوتر و لپ تاپ پخش نمی‌شوند؟کدهای منطقه در دی وی دی ها ممکن است شما را از تماشای فیلم های خاص بر روی رایانه خود باز دارد. فیلم‌های دی‌وی‌دی دارای کدهای منطقه‌ای هستند و معمولاً فقط روی یک پخش‌کننده یا درایو DVD-ROM که در کشوری که فیلم DVD فروخته می‌شود پخش می‌شود.

چگونه می توان یک DVD برای پخش در لپ تاپ تهیه کرد؟برای پخش سی دی یا دی وی دی دیسکی را که می خواهید پخش کنید در درایو قرار دهید. به طور معمول، دیسک به طور خودکار شروع به پخش می کند. اگر پخش نمی‌شود، یا اگر می‌خواهید دیسکی را که قبلاً درج شده است پخش کنید، Windows Media Player را باز کنید و سپس در کتابخانه Player، نام دیسک را در قسمت پیمایش انتخاب کنید.

علت پخش نشدن DVD چیست؟مشکلات پخش DVD معمولاً به دلیل یکی از چهار عامل ایجاد می شود: DVD کثیف و لک شده است. لنز لیزر در درایو دیسک پخش کننده DVD نیاز به تمیز کردن دارد. پخش کننده دی وی دی دیگر به درستی ردیابی نمی کند. یا دیسک خراشیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *