خرید لپ تاپ استوک, لپ تاپ استوک, مقالات

دلایل عدم شناسایی هارد دیسک در لپ تاپ یا کامپیوتر

عدم شناسایی هارد دیسک در لپ تاپ

زمانی که BIOS شما هارد دیسک را شناسایی نکند، جای نگرانی است. دلایل زیادی وجود دارند که باعث به وجود آمدن این مشکل می شوند. به همین خاطر است دلایل عدم شناسایی هادر دیسک در لپ تاپ یا کامپیوتر کار سخت و دشواری است.

البته شما عزیزان نگران نباشید چرا که تیم خریدلند در این مقاله ترفندهایی را به شما معرفی خواهد کرد تا بتوانید این دلایل را به راحتی پیدا و رفع کنید.

دلایلی که بایوس هارد دیسک داخلی را شناسایی و تشخیص نمی دهد

با توجه به این نکته که شما از لپ تاپ استوک استفاده می کنید و یا رایانه( کامپیوتر) شخصی دارید دلایل عدم شناسایی هارد دیسک متفاوت می باشند.

ما، در این بخش به چند نمونه از متداول ترین عوامل که باید به آن ها توجه داشته باشید اشاره کرده ایم.

هارد داخلی شما در بایوس فعال نیست. برخی از مادربردها مانند Asus ممکن است از شما بخواهند که CSM را در تنظیمات BIOS فعال کنید تا دستگاه ذخیره سازی را شناسایی کنید.

  • ناسازگاری هارد با مادربرد شما
  • درایور سریال ATA موجود نیست یا به درستی نصب نشده است
  • کابل های داده معیوب یا شل وصل شده اند
  • هارد دیسک معیوب
  • تنظیمات نادرست جامپر روی درایو

بررسی کردن اینکه هارد دیسک در بایوس غیرفعال است یا خیر 

برخی از شرکت هایی که در زمینه تولید مادربرد فعالیت دارند پورت های SATA استفاده نشده را در بایوس به صورت پیش فرض غیر فعال می کنند.

بنابراین اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که از کامپیوتر شخصی استفاده می کنید مطمئن شوید که هارد دیسک در بایوس فعال است. 

مراحل چک کردن هارد دیسک

چک کردن هارد دیسک

فعال کردن CSM در مادربردهای ایسوس

برای اینکه بتوانید CSM را در مادربردهای لپ تاپ هایی همچون برند ایسوس فعال کنید کارهای زیر را به دستی و با دقت انجام دهید. 

  • اگر کامپیوتر روشن است آن را خاموش کنید.
  • دکمه پاور را فشار دهید تا روشن شود و به محض اینکه لوگوی ایسوس ظاهر شد، کلید Delete را روی صفحه کلید خود فشار دهید. این به شما امکان می دهد تا به UEFI BIOS Utility—EZ Mode بروید.
  • در حالت EZ، کلید F7 را فشار دهید تا به حالت پیشرفته بروید.
  • تب Boot را در حالت Advanced باز کنید.
  • بخش CSM (Compatibility Support Module) را گسترش دهید.
  • روی منوی کشویی Launch CSM کلیک کنید و Enabled را انتخاب کنید.
  • برای ذخیره تغییرات، کلید F10 را فشار دهید و OK کنید.

به روز بایوس به آخرین نسخه 

بعد از پی بردن به دلایل عدم شناسایی هارد دیسک در لپ تاپ یا کامپیوتر  بهتر است برای به روز کردن بایوس به آخرین نسخه  موجود در بازار اقدام کنید.

این مسئله می تواند به رفع مشکلات سازگاری و بهبود عملکرد  سیستم های شما کمک کند.

البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که از UEFI استفاده می کنید یا Legacy BIOS. زیرا راه های بروز رسانی هر یک از آن ها متفاوت می باشد.

بار گیری تنظیمات پیش فرض BIOS  

اگر تغییراتی در بایوس خود اعمال کرده اید، از جمله اورکلاک CPU یا اورکلاک حافظه، ممکن است سیستم شما به دلیل ناپایداری درایو ذخیره سازی شما را شناسایی نکند.

نگران نباشید، شما می توانید به بایوس رفته و آن را به حالت تنظیمات پیش فرض خود باز گردانید تا بتوانید هرگونه تغییراتی را در آن لغو کنید.

فراموش نکنید بارگیری تنظیمات پیش فرض بایوس در لپ تاپ بسته به مادربردهای آن ها می تواند متفاوت باشد.

تنظیمات پیش فرض BIOS  

بار گیری تنظیمات پیش فرض BIOS

مراحل بارگیری تنظیمات پیش فرض BIOS

  1. کامپیوتر خود را خاموش کنید و منتظر بمانید تا کاملا خاموش شود.
  2. سپس دکمه پاور را فشار دهید و کلید F2/F8/Del را بزنید تا وارد BIOS Setup Utility شوید.(بسته به سازنده لپ تاپ و مادربرد، ممکن است کلید دیگری برای ورود به BIOS داشته باشید.)
  3. پس از ورود به بایوس، از کلیدهای جهت دار برای باز کردن تب Exit استفاده کنید.
  4. از کلیدهای جهت دار پایین استفاده کنید و Load Default Settings را برجسته کنید.
  5. برای بارگیری تنظیمات پیش فرض بایوس، اینتر را بزنید و سپس Yes را انتخاب کنید.
  6. برای خروج و ذخیره تغییرات، F10 را فشار دهید و enter را بزنید.

هارد دیسک را دوباره وصل کنید برای رفع دلایل عدم شناسایی هارد دیسک لپ تاپ

از کارهای دیگری که برای رفع دلایل عدم شناسایی هارد دیسک در لپ تاپ یا کامپیوتر  باید انجام دهید در آوردن هاردیسک و وصل مجدد آن می باشد.

دقت داشته باشید اگر دیسک، درایو و محل اتصال شُل یا خراب باشند لپ تاپ و کامپیوتر شخصی شما نمی توانند هارددیسک را شناسایی کنند.

بنابراین بهترین کار این است که هاردیسک را جدا کنید و آسیب های فیزیکی را پیدا کنید.

 اگر هاردیسک شما قدیمی است ممکن است گرد و غبار گرفته باشد. آن را تمیز کنید و مجدد وصل کنید.

در صورتیکه مشکل برطرف نشد اگر برایتان مقدور بود آن را به سیستم دیگری وصل کنید. این کار به شما کمک می کند تشخیص دهید که آیا مشکل مربوط به مادربرد سیستم شما بوده است یا هارد دیسک مشکل دارد.

هارد دیسک

اتصال مجدد هارد دیسک

در نهایت اینکه

ما سعی کرده ایم تا هر آنچه نیاز است شما کاربرهای عزیز درباره دلایل عدم شناسایی هارد دیسک در لپ تاپ یا کامپیوتر بدانید را در این مقاله در اختیارتان قرار دهیم.

بار دیگر یادآوری می کنیم که بسته به اینکه شما از لپ تاپ استفاده می کنید و یا کامپیوتر شخصی در اختیار دارید می توان راه های رفع این مشکلات متفاوت باشند.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که برای رفع مشکلات این چنینی خودسرانه اقدامی انجام ندهید مه برایتان هزینه و خسارت های چبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران و کارشناسان فروش ما نیز از طریق سایت kharidland.com در ارتباط باشید.

سوالات مربوط به دلایل عدم شناسایی هارد دیسک در لپ تاپ یا کامپیوتر

علت شناسایی نشدن هارد دیسک چیست؟اگر هارد دیسک جدید شما توسط یا Disk Manager شناسایی نشد، ممکن است به دلیل مشکل درایور، مشکل اتصال یا تنظیمات بایوس معیوب باشد. اینها را می توان رفع کرد. مشکلات اتصال می تواند از یک پورت USB معیوب یا کابل آسیب دیده باشد. تنظیمات نادرست بایوس ممکن است باعث غیرفعال شدن هارد دیسک جدید شود.

چرا ویندوز 10 هارد اکسترنال را نمی شناسد؟اگر هارد اکسترنال در ویندوز 10 نمایش داده نمی شود، ممکن است به دلیل فرمت سیستم فایل ناسازگار باشد. اگر اطلاعاتی روی درایو وجود ندارد، می‌توانید روی پارتیشن موجود در درایو در مدیریت دیسک راست کلیک کرده و Format را انتخاب کنید تا درایو به NTFS فرمت شود.

چگونه بفهمیم هارد دیسک در بایوس شناسایی شده است؟در حین راه اندازی، F2 را نگه دارید تا وارد صفحه تنظیمات BIOS شوید. در زیر اطلاعات دیسک، می توانید تمام هارد دیسک های نصب شده روی رایانه خود را مشاهده کنید. اگر نمی توانید هارد دیسک تازه نصب شده خود را ببینید، لطفا هارد دیسک خود را دوباره نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *