وبلاگ

پاسخ گویی از مهم ترین ویژگی های صفحه نمایش برای (گیمرها)

مانیتور برای گیم

فهرست موضوعات در این آموزش

پاسخ گویی از مهم ترین ویژگی های صفحه نمایش برای بازیکن ها (گیمرها) می باشند و بدون شک تا حد زیادی انتخاب نمایشگر شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

اما بهترین زمان پاسخ گویی برای بازی های کامپیوتری چقدر است؟

ما در مقاله زیر به این سوال و چند سوال مرتبط دیگر پاسخ خواهیم گفت.

زمان پاسخ گویی چیست؟

بیایید با اصول ابتدایی شروع کنیم: زمان پاسخ گویی در واقع چیست؟

آنچه که به عنوان “زمان پاسخ گویی” یاد میشود، درحقیقت همان زمان پاسخ گویی پیکسل است؛ یا بهتر است بگوییم، با چه سرعتی یک پیکسل از سیاه به سفید و از یک طیف خاکستری به طیفی دیگر تغییر رنگ می دهد.

به یاد داشته باشید که تغییر سیاه به سفید باید به عنوان “زمان پاسخ گویی حقیقی” درنظر گرفته شود درحالیکه زمان پاسخ گویی خاکستری به خاکستری بیشتر یک راهبرد بازاریابی می باشد. اگر یک تولید کننده زمان پاسخ گویی خاکستری به خاکستری صفحه نمایش خود را تبلیغ می کند، در حقیقت زمان پاسخ گویی سیاه به سفید کمی بیشتر خواهد بود.

زمان پاسخ گویی چه چیزی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

باتوجه به اینکه زمان پاسخ گویی تعیین می کند یک پیکسل با چه سرعتی تغییر رنگ می دهد، آن در درجه اول بر وضوح و دقتی که یک جسم متحرک نمایش داده می شود، تاثیر می گذارد.

نتیجه نهایی این است که هرچه زمان پاسخ گویی یک نمایشگر بیشتر باشد، برای نمایش صحیح اجسامی که سرعت حرکت بالایی دارند مشکل بیشتری دارد.

و در چنین حالتی چه اتفاقی می افتد؟ موارد زیر:

1.تاری حرکت

2.شبح گون

زمان پاسخ گویی کندتر (بیشتر)      زمان پاسخ گویی سریع تر (کمتر)

تاری حرکت

 

متداول ترین و قابل ملاحظه ترین اثر زمان پاسخ گویی بیشتر٬ تاری حرکت هنگام جابجایی دوربین است؛ به خصوص جابجایی های سریع. وقتی چنین اتفاقی می افتد، احتمال دارد پیکسل ها زمان کافی برای تغییر رنگ نداشته باشند، که منجر به ایجاد تصویر تار می شود. این مورد میتواند مشکلی ویژه برای افرادی باشد که مستعد حرکت زدگی می باشند.

شبح گون

شبح گون نیز هنگام جابجایی سریع دوربین رخ می دهد، و به دلیل مشابه. دوباره، پیکسل ها زمان کافی ندارند تا آنگونه که باید تغییر رنگ دهند؛ بنابراین٬ هنگامی که یک جسم روی صفحه حرکت می کند، سایه  ای محو شونده به دنبال آن ایجاد می شود.

بهترین زمان پاسخ گویی برای بازی چقدر است؟

و در نهایت به سوال افتخاری باز می گردیم، چه میزان از زمان پاسخ گویی برای یک گیمر بهترین است؟

به طور طبیعی، کمتر همیشه بهتر است ولی یک مسئله وجود دارد.

این مسئله هیچ ربطی به خود زمان پاسخ گویی ندارد، بلکه با فناوری به کار رفته درتولید نمایشگرهای مدرن مرتبط است.

امروزه اکثریت گسترده ای از نمایشگرها از دو نوع متمایز از پنل ها استفاده می کنند: TN (نماتیک پیچ خورده) و IPS (سوییچ درون صفحه ای). هر کدام از این دو فناوری مزایا و معایبی دارند که شامل زمان پاسخ گویی نیز می شود.

پنل های TN کمترین زمان پاسخ گویی که 1 ms (میلی ثانیه) است را دارند، درحالیکه پنل های IPS فقط می توانند تا 4 ms پایین بیایند.

اگرچه این ما را به سوال مهم بعدی رهنمون می کند…

آیا شما متوجه تفاوت می شوید؟

لحظه ای این موضوع را در نظر بگیرید که  گیمرها چه احساسی نسبت به FPS های (فریم بر ثانیه) درون بازی دارند. 30 FPS برای بعضی ها غیرقابل بازی کردن است، درحالیکه بعضی دیگر ادعا می کنند واقعا متوجه تفاوتی بین 30 FPS و 60 FPS نمی شوند. چنین موقعیتی بسیار شبیه به زمان پاسخ گویی است.

با این وجود، برای مرتبط ساختن چنین تشابهی، این را درنظر داشته باشید که اگر قبلا به سرعت فریم بالاتر عادت کرده اید، کنار آمدن با 30 FPS  نیز سخت تر می شود. دوباره، برای زمانهای پاسخ گویی نیز می توان چنین چیزی گفت. اگر تمام عمر از نمایشگر 1 ms استفاده کرده اید، ممکن است 4 ms برای شما خیلی بالا باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *