مقالات, وبلاگ

چگونه یک پرینتر خوب انتخاب کنیم

فهرست موضوعات در این آموزش

چطور پرینتر انتخاب کنیم؟

انتخاب پرینتری مناسب می‌تواند کاری دلهره‌آور باشد. تکنولوژیهای پرینتر متفاوتی برای انتخاب وجود دارد که هر کدام نیازهای متفاوتی را برآورده می‌سازد. پرینترها در اشکال و اندازه‌های مختلف، از مسافرتی در اندازۀ کوچک گرفته تا مخصوص کارهای گروهی، وجود دارند؛ بعضی مدلها مخصوص عکاسان و بعضی دیگر برای کارهای چند منظوره طراحی شده‌اند. وجود خصوصیتهای بسیار در مورد رزولوشن و سرعت می‌تواند گیج‌کننده باشد. به‌عنوان قانون کلی، پرینترهای جوهر افشانی نظیر HP، Photosmart 7510 و کانن پریزما MG3220 برای داشتن رنگهای درخشان و عکسهای ماندگار ضروری هستند، در حالیکه پرینتر مدل ImageClass MF301 متعلق به کانن و پرینترهای لیزری مشابه در تکثیر سریع اسناد متنی بهتر هستند. برای شروع، باید ببینید کدام یک از موارد زیر برای کاربران دستگاه از بقیه بهتر است.

1-کاربر خانگی

یک کاربر خانگی انتظار زیادی از یک پرینتر دارد. وسیلۀ مذکور باید هر نیازی را از چاپ گزارش در مورد یک کتاب و خبرنامه گرفته تا عکسهای گاه‌و‌بی‌گاه را –بدون صرف هزینۀ زیاد– برآورده سازد. برای همین، پرینتری همه‌کاره و ارزان، مثل رنگ افشان کوچک اداری یا خانگی-اداری، بهترین انتخاب محسوب می‌شود.

چنین پرینترهایی بین 40 دلار برای مدل جوهر‌افشان تک‌کاره تا 499 دلار برای انواع بزرگ با دارا بدون پانلهای تاچِ تعاملی، اتصال به اینترنت، پرینت ابری و دیگر خصوصیتها قیمت دارند.

جایگزین: پرینتر لیزری شخصی بخرید (شروع از 100 دلار) که دارای تنظیمات ساده با خروجی سریع و باکیفیت متن و گرافیکهای سیاه‌و‌سفید باشد. همچنین به فکر خرید پرینتر دومی –جوهر‌افشان تک‌کاره عکس یا پرینتر مخصوص چاپ عکس برای کارهای ساده عکاسی دیجیتال- هم باشید.

2- دانشجویی

در حال نوشتن تز در مورد تکامل اقتصاد بازار در کشورهای جنوبی هستید؟ پس به پرینتری نیاز دارید که پشت سر هم بتواند صفحات را دو طرفه چاپ کند و در این مورد، پرینتر لیزری شخصی تک‌رنگه باید مناسب با بودجه شما باشد. این نوع پرینتر می‌تواند از آنچه فکر می‌کنید سریع‌تر متنهای واضح و خوانا را در تعداد زیاد به چاپ برساند.

قیمت پرینترهای لیزری شخصی از 100 دلار شروع می‌شود، ولی مدل دارای تونر با هر بار شارژ شدن می‌تواند نسبت به کارتریج صفحات بیشتری را چاپ کند، لذا در حین خلاص کردن خودتان از زیر قرض و بدهکاری، می‌توانید اندکی پول هم پس‌انداز کنید.

جایگزین: جوهر‌افشان چند‌کاره گزینۀ مناسبی برای آن دسته کاربرانی است که از گزینه‌های کپی، فاکس و اسکن استفاده می‌کنند. به‌علاوه، می‌توانید هر موقع که لازم شد پرینت رنگی هم بگیرید — مثلاً برای خانواده کارت پستال رنگی چاپ کنید. اگر قصد چنین کاری دارید، مبلغی بیشتر را، یعنی بیش از 100 دلار، برای مدلی خوب صرف کنید که اندکی سریع‌تر باشد و زود‌به‌زود رنگ و کاغذ گران‌قیمت تمام نکند.

3-عکاس دیجیتال

 

 

 

هر جوهر‌افشانی می‌تواند از پس چاپ عکس بر بیاید، ولی اگر نتیجه‌ای را می‌خواهید که شبیه به عکس‌پردازی حرفه‌ای باشد، به پرینتری نیاز خواهید داشت که برای ایجاد طیف پویایی از فتوگرافهای سنتی طراحی شده باشد. اگر پرینتر ابزار حساس اتاق تاریک دیجیتالتان محسوب می‌شود، باید به طیف و ویژگیهای تنظیمات رنگ، کاغذهای قابل استفاده، ابزارهای مدیریت رنگ و گزینه‌های مسیر حرکت کاغذ توجه داشته باشید.

اگر قصد خرید فقط یک پرینتر را دارید یا اینکار برای شما سرگرمی جدی تلقی می‌شود، جوهر‌افشان در قطع پاکتی بهترین گزینه است، چون می‌تواند از پس کارهای پرینتر متداول بر بیاید. بعضی از اینها در فناوری گرمایی رنگ-انتقال (همچنین موسوم به رنگ سابلیمیشن) استفاده می‌کنند که در آن گرما وضعیت فیزیکی جوهرهای جامد را تغییر می‌داد تا روی کاغذهایی با لایۀ ویژه نقش ببندند و با سرد شدنشان، شکلی دائمی به خود بگیرند.

پرینترهای عکس می‌توانند مستقیم عکس را از دوربینهای دیجیتالی مناسب چاپ کنند، ولی سایر مدلها (نظیر فرمتهای متوسط بسیار باکیفیت، یا 13×19 اینچ، مدلهای دسکتاپ) ممکن است تا 800 دلار هم قیمت داشته باشند.

جایگزین: اگر به عکاسی دیجیتال علاقه‌مند هستید و از طرفی دفتر خانگی شلوغی هم دارید، پرینتری چند‌منظوره بخرید. چند‌منظوره‌های اینچنینی در تلاش برای بهبود خروجی عکس و فناوری اسکن بوده‌اند و بسیاری‌شان چندین نوع کارتریج رنگ ارائه می‌دهند که در دراز‌مدت سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و می‌توانید با تمام شدن هر رنگ آن را دوباره جایگزین کنید. عملی که در تضاد با خرید کارتریج سه‌رنگۀ نو پس از تمام شدن یکی از رنگهایش قرار دارد.

علاوه بر این، اغلب پرینترهای همه‌کاره دارای محل فلش مموری و LCD هستند که می‌توانید رویشان پرینت را یکبار دیگر بررسی کنید و ویرایش مختصری انجام دهید. اینها در کنار گزینه‌های اتصال نظیر Ethernet و وایرلس، با ویژگیهای اپل ایرپرینت و گوگل کلاود پرینت در مدلهای بالاتر است.

4- کسب‌‌کار کوچک

پرینتر همه فن حریف، مثل پرینتر چند‌کاره یا چند‌منظوره، می‌تواند برای کسب‌و‌کارهای کوچک سودمند باشد. این وسیله‌های جمع‌و‌جور در هر دو مدل لیزری و جوهر‌افشان عرضه می‌شوند و شامل دستگاه فاکس، کپی و اسکن در کنار پرینت است تا همه‌کاره بودنش را به کمال برساند.

بسته به ویژگیهای بیشتری که انتخاب می‌کنید، مثلا ADF، دوبکلس کردن خودکار و وایرلس)، این نوع مدل گران‌قیمت از آب در می آیند، ولی بسیاری از مدلهای ارزانشان از 99 دلار برای کپی، اسکن و پرینت ساده شروع می‌شود.

جایگزین: اگر دستگاه فاکس یا اسکن خالی دارید، پرینتر لیزری شخصی می‌تواند نیازهایتان را برآورده سازد؛ بسیاری از پرینترهای لیزری رنگی در حال حاضر کمتر از 250 دلار قیمت دارند.

5- چرخ‌دندۀ شرکت

چاپگرهای لیزری برای کار گروهی انتخابی آشکار برای کسب‌و‌کار کوچک یا تیم شما در  سازمانی بزرگ است. این سیستمها که برای مصارف چاپی مختلف طراحی شده‌اند، پردازشگرهای سریع‌تر، حافظۀ بیشتر و موتورهای پرینتی دارند که می‌توانند هر دقیقه بیش از 35 صفحه چاپ کنند.

اما این پرینترهای 300 دلاری به بالا چیزی بیش از پرینترهای لیزرهای شخصی هستند؛ آنها دارای ویژگیهای کار گروهی، نظیر پرینتر شبکه، تونر و کارتریج با ظرفیت بالا و مخازن ورودی و خروجی برگه‌های بزرگ، هستند.

جایگزین: اگر تیمتان با نیازهای پرینتر متوسطی رو‌به‌روست جوهر‌افشان تجاری برایتان کافی است و اغلب این مدلها دارای پرینت کردن شبکه‌‌ای و اتصال وایرلس هستند. اگر کارمند هستید و مجبورید به سفرهای شغلی بروید و به پرینتر نیاز دارید، بسیاری از تولید‌کنندگان همچنان پرینترهای پرتابل خاصی تولید می‌کنند که ابزاری مناسب در سفر محسوب می‌شوند.

دسته‌بندی‌ها

بیشتر خریداران کارشان را با ایدۀ کلی از مدل پرینتری که نیاز دارند شروع می‌کنند. دلیلش این است که فناوریهای مختلف پرینت مناسب برای نیازهای پرینت و بودجه‌های مختلف است. در ادامه، راجع به انواع اصلی پرینترها و مزایا و معایب آنها صحبت می‌کنیم.

لیزری

گرچه فناوری لیزری سالهاست که وجود داشته است (هوات-پاکارد[1] برای اولین بار جوهرافشان لیزری را در 1984 معرفی کرد)، همچنان گزینه‌ای مقبول هستند، زیرا سرعت بالای پرینت، خروجی عالی و قیمت کم برای هر صفحه را با هم ترکیب کرده است. پرینترهای لیزری، همچون دستگاه‌های فتوکپی، از درام عکاسی برای جذب تونر باردار استفاده می‌کنند و آن را به روی کاغذ می‌آورند و روی کاغذ، با استفاده از رولر داغ تصاویر را منقوش می‌سازند.

بسیاری از پرینترهای لیزری ارزان تک‌رنگه (سیاه و سفید) هستند، بهترین گزینه برای چاپ متن و اشکال گرافیکی ساده محسوب می‌شوند و هزینۀ مناسبی دارند که از 100 دلار شروع می‌شود. تا همین اواخر، پرینترهای لیزری رنگی برای افراد یا کسب‌و‌کارهای کوچک بیش از حد گران بود، ولی اکنون مدلهایی زیر 200 دلار وجود دارند و جایگزینهای مهمی برای جوهر‌افشانهای رنگی برای چاپ آگهی، برگه گسترده و بروشور هستند.

با پرداخت هزینه بیشتر می‌تواند عملکردهای چندگانه‌ای نظیر دستگاه کپی، اکسن و دستگاه فکس را یکجا داشته باشید. اغلب تولید‌کنندگان همچنین شبکه‌سازی را –چه با ایترنت با سیم یا وایرلس– روی لیزرهای چندکارۀ شخصی هم فراهم کرده‌اند تا گزینۀ خوبی برای خانه‌هایی با چند رایانه و کاربری باشد که اولویتهای پرینتشان چاپ کردن عکسهایی با رزولوشن بالا نیست.

جوهر‌افشان

طی ده سال اخیر، پرینترهای جوهر‌افشان مسیر طولانی را پیموده‌اند. امروزه جوهر‌افشانهای همه‌کاره می‌توانند متن واضح و پرینتهای عکسی عالی تولید کنند. بسیاری از تولیدکنندگان پرینترهای عادی و جوهر‌افشان عکس ارائه می‌دهند که نباید با پرینترهای عکسی اشتباه گرفته شوند که برای اندازه‌های 4 در 6 اینچ یا کوچک‌تر استفاده می‌شوند.

جوهر‌افشان با بخار دقیق کنترل شده‌ای از قطرات کوچکِ رنگ از یک یا چند کارتریج روی انواع کاغذهای مختلف اقدام به چاپ عکس می‌کند. هر کدام از تولیدکننده‌ها از فناوریها، اندازه و قطرات، شیوه اعمال آنها روی کاغذ با اختلاف اندک استفاده می‌کنند و دارای الگوریتمهای نرم‌افزاری برای ترکیب کردن رنگ تعیین کنندۀ کیفیت عکس هستند.

با اینکه جوهر‌افشانها در حال شتاب گرفتن هستند، فرآیندی که به‌کار می‌برند نسبت به چاپ لیزری نسبتاً کند است –و کارتریجهای رنگ و کاغذهای مخصوصشان گران است– لذا جوهر‌افشانها بهترین گزینه برای کاربران خانگی و کسب‌و‌کارهای کوچکی محسوب می‌شوند که گاهی اوقات به چاپ چیزی نیاز پیدا می‌کنند یا هم آن دسته افرادی که باید عکسها و اشکالی با کیفیت بالا چاپ کنند.

قیمت جوهر‌افشانها از 100 دلار تا 800 دلار، بسته به ویژگیها، کیفیت تصویر و کاغذهای مصرفی‌شان، بستگی دارد.

چندمنظوره و همه‌کاره

پرینترهای چند‌منظوره (MFPها) یا همه‌کاره (AIOها) همچون جعبه ابزار هستند. این نوع پرینترها کپی، اسکن، پرینتر و در بعضی مدلها، فاکس را در یک دستگاه جمع کرده‌اند و برای دفاتر خانگی و کسب‌و‌کارهای کوچک عالی هستند.

MFPها هم به صورت چاپگر لیزری برای چاپ گاه‌به‌گاه ولی سریع متن و اشکال و هم به صورت جوهر‌افشان برای چاپ عکسهای واضح وجود دارند. بهترین مدلها آنهایی هستند که دارای اسکنرهای مسطح، پورتهای یو‌اس‌بی مخصوص PictBridge و درگاه‌های فلش مموری برای دسترسی سریع هستند. دوبکلس کننده‌های خودکار نیز برای شما در پرینت پشت‌و‌رو هزینه صرفه‌جویی می‌کنند و ADFها نیز مخصوص اسکن، ارسال فاکس و کپی اسناد چند‌صفحه‌ای هستند.

قیمت اینها از 100 شروع می‌شود که بسته به فناوری پرینتر و ویژگیهای دستگاه تفاوت پیدا می‌کند.

عکس

بعضی از پرینترهای جوهر‌افشان برای تولید عکسهایی با کیفیت بالا بیش از چهار رنگ یشمی، سرخ، زرد و سیاه (CMYK) استفاده می‌کنند، لذا اگر بیشتر وقتتان را صرف چاپ عکس می‌کنید، بهتر است اندک مبلغ بیشتری برای جوهر‌افشان بهتر هزینه کنید یا پرینتر دومی خاص برای این منظور خریداری کنید.

بعضی از پرینترهای مخصوص عکس از فناوری جوهر‌افشان استفاده می‌کنند، که در بالا شرح داده شد، اما متکی به رنگ سابلیمیشن هستند که رنگ را با حالتی یکنواخت از یک روبان طی چند پروسه به روی کاغذ می‌آورد که پس از آن لایه‌ای محافظتی شفاف روی آن می‌کشند.

کیفیت پرینت یک چاپگر عکس با کیفیت پرینت سنتی عکس برابری می‌کند. مزیت بزرگ دیگر: این پرینترها می‌توانند مستقیماً از دوربینهای دیجیتالی مناسب عکس چاپ کنند (از طریق اتصال از یو‌اس‌بی مخصوص به نام PictBridge) و بسیاری ار مدلها حافظه‌های ذخیره‌ای نظیر CompactFlash، اس‌دی، یا حافظۀ مموری سونی می‌خورند.

زیرگروه پرینترهای عکسی محدود به پرینتهای 4 در 6 اینچ یا کوچک‌تر هستند؛ اینها نمی‌توانند از کاغذهای 8.5 در 11 اینچ استفاده کنند و برای همین در قالب پرینترهای ثانویه خوب عمل می‌کنند. قیمت این نوع پرینترها از 100 دلار شروع می‌شود.

پرتابل

چنین پرینترهای کوچکی برای یک عمر سفر در جاده طراحی شده‌اند. وزن آنها بین 3 الی 5 پوند است و به اندازۀ کافی بزرگ هستند که برگۀ استاندارد 8.5 اینچی را درون خود جای دهند. پرینترهای پرتابل از فناوری چاپ جوهر‌افشان رنگی استفاده می‌کنند که در بالا شرح داده شد.

به‌ندرت پیش می‌آید که کیفیت و سرعت چاپ عالی داشته باشند و مبلغ زیادی هم بابتشان هزینه می‌کنید، اما اگر واقعاً در سفر هستید و به پرینت چیزی نیاز دارید، کارتان را راه می‌اندازند. معمولاً قیمتشان از 100 دلار به بالاست.

دسته‌بندی ویژگیها

هنگام ارزیابی پرینترها، اولین چیزی که متوجه‌اش می‌شوید فهرست بلند‌بالایی از ویژگیهایی است که پر شده از سرنامهایی مثل dpi و ppm. این ویژگیها نه‌تنها گیج‌کننده هستند، بلکه تأثیر اندک یا بدون تأثیر بر عملکردی هستند که دوست دارید واقعاً داشته باشید. در اینجا به شکل واضح آنها را شرح داده‌ایم.

 

رزولوشن

یکی از گسترده‌ترین ویژگیهایی که بیان می‌شود، یعنی رزولوشن، به حداکثر تعداد نقطه در هر اینچ (dpi) بر می‌گردد که می‌توان پرینت کرد و هم به شکل افقی و هم عمودی محاسبه می‌شود. برای نمونه، پرینتر لیزری  600x600dpi در هر اینچ مربع 600 نقطه را به شکل افقی و عمودی چاپ می‌کند.

به شکل مکرر، رزولوشن را با اندازه‌های مختلف افقی و عمودی مشاهده می‌کنید. این مسئله به این خاطر است که با وجود اینکه سر پرینت دارای تعداد و تراکم مشخصی افشانه است که رزولوشن افقی را تعیین می‌کند، رزولوشن عمودی را مقدار افزایشی مشخص می‌کند که مکانیزم خوراک‌دهندۀ کاغذ می‌توان به شکل قابل اعتماد کاغذ را درون پرینتر جابجا کند.

به شکل عام عدد کمتر، که معمولاً رزولوشن ثابت افقی است، تعیین کننده رزولوشن واقعی پرینتر است. موضوع دیگری که به رزولوشن مربوط می‌شود اندازۀ قطرات است که با پیکولیتر اندازه گرفته می‌شود. قطرات کوچکتر –امروزه اندازۀ  pl2 یا کمتر از همه کوچکتر است– افشانه را قادر می‌سازد کنترل بهتری روی محل قرارگیری قطره، بالاخص در رزولوشنهای بالا، داشته باشد.

با اینکه تولید‌کنندگان ارقام رزولوشن را برای مصارف تجاری بالا برده‌اند، و این ارقام دیگر ارتباط مستقیمی با کیفیت بالای تصاویر ندارند، همچنان رزولوشن تأثیراتی روی متن و انحناها، بالاخص روی کاغذهای ویژه، دارد.

شما می‌توانید در 600dpi کیفیت متنی خوبی تولید کنند. رزولوشنی که تقریباً پایین‌ترین رزولوشن در یک پرینتر مدرن محسوب می‌شود. احتمالاً بهتر است رزولوشن را تا 1,200dpi افزایش دهید، اگر که قصد پرینت متن کوچک 6 نقطه‌ای یا کوچتر یا پرینت اشکالی با خطوط و انحنای نازک دارید. برای غالب عکسها، 600dpi کافی است و شاید هیچ تفاوتی بین این و 1,200dpi متوجه نشوید.

به خاطر داشته باشید کاغذی که استفاده می‌کنید تأثیر زیادی دارد. برای نمونه، روی کاغذ 20 پوندی صافی که بیشتر مردم امروزه برای مصارف چاپ استفاده می‌کنند، جوهر خراب می‌شود (در امتداد فیبر کشیده پیدا می‌کند) و استفاده از رزولوشن بالا را از بین می‌برد. از طرفی، کاغذ بسیار باکیفیت دارای پوشش که می‌تواند حالتها و اندازه‌های قطرات را در خود نگه دارد بهترین نفع را از رزولوشن بالا می‌برد.

در مورد جوهر‌افشان باید گفت که ممکن است متوجه شوید Epson رزولوشن خود را در قالبی متفاوت نسبت به سایر تولیدکنندگان نمایش می‌دهد، مثل رقم 1440 به‌جای 1200.  به موضوع به این خاطر است که سر افشانه‌های شرکت Epson از گذشته بر مبنای تعداد 180 افشانه بوده است، در حالیکه تولیدکنندگان دیگر از فناوری مرسوم چاپ سنتی و بر مبنای 150 افشانه استفاده می‌کنند. مهم‌ترین چیزی که باید به‌خاطر بسپارید این است که هیچ سیستمی به شکل ذاتی نسبت به دیگری صرفاً بر مبنای رزولوشن متفاوتی که دارد برتری ندارد.

سرعت چاپ

این ویژگی تعداد برگه یا عکس در دقیقه (ppm) پرینتر را اندازه‌گیری می‌کند. به نظر کاملاً شفاف است، درست است؟ متأسفانه، آنچنان هم که فکرش را می‌کنید خیر. برای رسیدن به سریع‌ترین سرعت ممکن، بعضی از تولیدکنندگان با استفاده از اسناد متنی ساده در پایین‌ترین کیفیت چاپ روی برگۀ ساده دست به تست می‌زنند که دقیقاً همانند تست در دنیای بیرون نیست. بر مبنای تجربۀ ما، نصف سرعتی را که تولیدکننده قول داده است در اختیار خواهید داشت.

در سالهای اخیر، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) مجموعه اسناد و معیارهای استانداردی برای اندازه‌گیری و گزارش سرعت چاپ تدوین کرده است (در اینجا بازاریابی صحبت می‌کند نسخه مجانی قرار دارد).

این اتفاقات امیدواری گیج‌کننده‌ای محسوب می‌شود. در حالیکه اکنون تمامی تولیدکنندگان سرعت چاپ دستگاه‌هایشان را برای تست عادی گزارش می‌دهند، و استانداردها ملزم می‌دارد این تستها در تنظیمات پیش‌فرض انجام بگیرد، اجبار نمی‌کنند که تولیدکنندگان این تنظیمات پیش‌فرض را گزارش دهند. لذا مقایسۀ به اصطلاح «یک به یک» وجود ندارد و خریداران همچنان مثل قبل در سردرگمی به سر می‌برند.

اتصال

یو‌اس‌بی واقعاً ابزاری جهانی به شما می‌آید؛ اکنون تمامی پرینترها مجهز به پورت یو‌اس‌بی 2.0 هستند. همچنین پرینترهای گروهی از چاپ از طریق شبکه با استفاده از کابل استاندارد ایترنت با اتصال‌دهندۀ  RJ-45 پشتیبانی می‌کنند. برای تحرک بهتر، بسیاری از مدلها از چاپ وایرلس، با استفاده از اشعۀ مادون قرمز، خدمات پرینت وای‌فای داخلی و پرینت ابری، پشتیبانی می‌کنند.

با وجود مقادیر زیاد داده که از دستگاه و بدون پورتهای سخت‌افزاری مرسوم ارسال می‌شود، شرکتهایی نظیر گوگل، اچ‌پی، لکمارک و دیگر شرکتها در حال رفتن به سوی پرینت ابری هستند. چنین چیزی باعث می‌شود بدون نیاز به پرینتر همراه، به‌سادگی نسخه‌هایی از اسناد متنی، وبسایتها و مقالات را به چاپ رساند.

سرویسی همچون پرینت ابری گوگل موقتاً فایلهایی را که به سرورسهایش می‌فرستید در خود نگه می‌دارد، سپس اسناد را به پرینتر شما جهت چاپ می‌فرستد تا اینگونه شما را از محدودیتهای اتصال سیمی رهایی بخشد. اچ‌پی و کوداک نیز هم اکنون پرینت ایمیل را به ویژگیهایشان افزوده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند هر متن یا تصویری را از وب به پیامشان اضافه کنند و آن را به آدرس ایمیل منحصر‌به‌فردی بفرستند که برای هر پرینتر تعیین شده است تا چاپ شود.

پردازنده و حافظه

با اینکه این اصطلاح دیگر مثل سابق استعمال ندارد، کمک می‌کند تا تفاوت مهم فناورانه میان پرینترهای جوهر‌افشان و لیزری را به منظور قضاوت در مورد اینکه آیا باید توجه‌تان معطوف به پردازنده باشد یا فضای حافظه درک کنید: جوهر‌افشانها پرینترهای خطی هستند و لیزری جزو پرینترهای تمام صفحه. در خصوص پرینترهای خطی باید گفت که رایانه هر صفحه را در حافظه‌اش به‌خاطر می‌سپارد و آن را در بسته‌های کوچک به پرینتر ارسال می‌کند؛ یعنی اصلاً برایش مهم نیست سرعت پردازندۀ پرینتر چقدر است و چقدر حافظه دارد.

از سوی دیگر، پرینترهای تمام صفحه باید تمام صفحه را در حافظه خود در نظر داشته تا در لحظه تمام تصویر را در ذهنش داشته باشد. یعنی هر چه حافظۀ پرینتر بیشتر باشد می‌تواند صفحات بیشتری را در لحظه در اختیار داشته باشد. در حالیکه به شکل کلی تفاوت فاحشی در سرعت این دو کار معمول نخواهید دید –اسناد متنی به حافظه زیادی نیاز ندارند– اگر مکرراً تصاویر بزرگ یا فایلهای گرافیکی سنگین ، بالاخص با رزولوشن بالا، چاپ می‌کنید داشتن حافظه بیشتر پرینتر می‌تواند عامل تفاوت باشد.

کاغذهای مصرفی

ویژگهای معمول در خصوص کاغذهای مصرفی شامل هر چیزی از اندازه و ضخامت مدلهای مختلف کاغذ گرفته تا ظرفیت ورودی و خروجی محفظۀ نگهدارندۀ کاغذ استاندارد و گزینشی می‌شود.

معمولا، تمامی پرینترهای جوهر‌افشان و لیزری شخصی روی کاغذ استاندارد چاپ می‌کنند (اندازه نامه و رسمی)، پاکت هم قبول می‌کنند و ظرفهای ورودی و خروجی دارند که حداقل صد برگ جا دارد، بغیر از ظرفهای مخصوص عکس یا مدلهای پرتابل. بسیاری از مدلها دارای ویژگیهای پیشرفتۀ کاغذهای مصرفی هستند، نظیر چاپ در قطع مجلات کوچک، دوبلکس (چاپ روی دو طرف کاغذ) و ADF برای مصارف فاکس و کپی.

دستگاه‌های پرینت به شیوه‌ها و مسیرهای مختلفی کاغذها را به حرکت در می‌آورند از جمله «L شکل» یا «U شکل». به زاویه‌ای که در این دو حرف وجود دارد توجه کنید. اگر قصد دارید با رسانه‌های تقریباً سفت و خشک کار کنید، پس به پرینتری نیاز دارید که مسیر کاغذش مستقیم باشد، پرینتری که معمولا از عقب به سمت جلو جریان می‌یابد.

کار با این نوع پرینترها آنچنان هم راحت نیست –معمولاً باید عقب و همچنین جلوی پرینتر بیش از حد تمیز باشد و هر بار فقط یک صفحه می‌توانید وارد مسیر دستگاه کنید– اما از خمیده شدن کاغذهای شما جلوگیری می‌شود.

قضاوت کردن در مورد کیفیت چاپ

قانون اصلی در خرید پرینتر این است که قبل از پرداخت هزینه آن، یک بار چیزی را پرینت بگیرید. در غیر اینصورت، هیچ راه قابل اعتمادی وجود ندارد که دقیقاً متن و تصاویر به چه شکل از آن خارج می‌شوند. با اینکه بسیاری از فروشنده‌ها امکان چاپ صفحات پیش‌نمایش را به شما می‌دهند تا کیفیت خروجی را درک کنید، متأسفانه آنچنان باید و شاید خوب از پرینترهایی که برای تست در نظر گرفته‌اند نگهداری نمی‌کنند.

برای همین ممکن است پرینتر کیفیت واقعی دستگاه‌ها را نشان ندهد، آن هم اگر بتوانید اجازه پرینت داشته باشید. قبل از اینکه بتوانید به هر نحوی هم که شده نمونه‌های خروجی را ببینید، مسایلی را برایتان ذکر کرده‌ایم که باید بدانها توجه نشان دهید. در مورد پرینترهایی که جای کارت دارند، می‌توانید اس‌دی کارت خود را به همراه عکسهای خودتان در اختیار داشته باشید و ببینید آیا به شما اجازه پرینت چند عدد از آنها را می‌دهند یا خیر.

متن

بسیاری از صفحات پیش‌نمایش دارای خطوط متن در اندازه‌های مختلف هستند می‌توانند انواع مختلفی از نقصها را نشان دهند. در کوچکترین اندازه، هر حرف باید خوانا و شکلی کامل بدون شکستگی داشته باشد و نباید در هم‌و‌برهم باشند.

اندازه‌های متوسط هم باید روشن و بدون گوشه‌های نامشخص باشند. حرف بزرگ، بالاخص حروف بولد شده، باید با رنگ سیاه و یکنواخت پر شده باشد –نه با رنگ آبی تیره یا قهوه‌ای.

اگر بالا و پایین حروف اندکی کج هستند یا الگویی از نقاطی را مشاهده می‌کنید که به شکل غلط کنار هم قرار گرفته‌اند و خطوط دندانه‌دار درست کرده‌اند، معمولاً به‌دلیل قرار نداشتن صحیح افشانه‌ها کنار هم است.

همچنین باید فضاهای خالی درون حروف را هم ببینید؛ اگر اینچنین نیست، می‌تواند علامت استفاده رنگ زیاد پرینتر باشد. این را به‌خاطر داشته باشید که روی کاغذ بیست پوندی، پرینترهای جوهر‌افشان معمولا انواعی از خرابی را نشان می‌دهند، چون رنگ در میسر فیبرهای کاغذ کشیده می‌شود. همچنین توجه‌تان به پاشیدگی رنگ باشد، موضوعی که به شکل نقاط تصادفی در محلهایی که باید خالی باشد رخ می‌دهد.

اشکال گرافیکی

کاغذ پیش‌نمایش پرینتر باید تعدادی اشکال هندسی در اندازه‌ها و اشکال مختلف نیز چاپ کند. خطوط باید واضح با انحنای نرم باشند؛ درون اشکال باید با تراکم و سایۀ یکنواختی پر شده باشد.

همچنین مواظب درجه‌بندی رنگ باشد، یعنی آن نواحی که رنگ از حالت تیره به روشن متمایل شده است. ببینید آیا این گذار نرم است، یا می‌توانید نوار رنگها یا قسمتهای واضح رنگی را از تیره‌تر به روشن‌تر ببینید یا خیر؟ نواحی بزرگ از رنگ مسطح را باید یکنواخت و یک شکل بتوان دید، نه درهم و مغشوش.

بعضی پرینترها با نشان دادن رنگهای بیش از حد اشباع چشمها را خیره می‌کنند؛ بعضی دیگر هم طوری کم از رنگ استفاده می‌کنند که عکس شسته شده به نظر می‌رسد. دنبال تعادلی خوب و طبیعی بین این دو باشید.

نواری شدن رنگ سر افشانه‌ها– نوارهای واضح افقی روی کاغذ– ممکن است به‌دلیل گرفتگی نازل، جای گیری نادرست سر افشانه‌های دوجهته یا الگوریتم نادرست پرداخت (درجه‌بندی رنگها به‌نرمی پرداخت نشده) باشد. متنهای روشن در زمینۀ تیره باید تر و تمیز و بدون نقاط رنگی در گوشه‌ها باشد.

عکسها

دقت رنگ: اهمیت کیفیت رنگ به نیازهای زیبایی‌شناختی شما بستگی دارد. رنگ دقیق اندکی گران‌تر از رنگهایی است که صرفاً حداقل میزان رضایت شما را جلب می‌کنند. همچنین کار بیشتری می‌برد و قبل از خریداری پرینتر نمی‌توانید از میزان دقت آن مطمئن شوید.

از طرف دیگر، باید بتوانید تشخیص دهید آیا رنگها به نظر دلپذیر و دارای تعادل، واضح ولی بدون اشباع، هستند یا نه. طیفهای پوست را امتحان کنید -آیا خیلی گرم (سرخ‌فام) هستند یا خنک (تمایل به آبی)؟ آیا طیف کلی از رنگ وجود دارد که به شکل کلی عکس را خراب نشان می‌دهد؟

به عکسهای تک‌رنگه زیر نور فلئورسنت، تابنده و نور خورشید نگاه کنید. طیف رنگی از یک رنگ به رنگ دیگر تا چه حد بد تغییر می‌کند؟ آیا پرینتر رنگ خاکستری را از رنگهای مخصوص سیاه و سفید درست می‌کند یا از ترکیب رنگهای دیگر؟

اگر قصد دارید عکسهای سیاه و سفید زیادی چاپ کنید، بهتر است پرینتری پیدا کنید که دارای مخازن رنگ سیاه مخصوص است. در حالیکه ممکن است ناسازگاریهایی بین انواع کاغذهای مختلف و رزولوشن چاپ ببینید، نباید این موضوع آنقدر هم ناخوشایند باشند.

جزئیات: وقتی در حال ارزیابی سطح جزئیات کار هستید، حتماً تصویر اولیه‌ای که استفاده می‌کنید آن مقدار جزئیات مورد نظر شما را داشته باشد. برای نمونه، در مورد بسیاری از دوربینهای دیجیتال، عناصری همچون علف و برگهایی که در دور دست قرار دارند در هم آمیخته نشان داده می‌شوند، برای همین، نمایش بد این عناصر باعث نشود آن را تقصیر پرینتر بیندازید.

به جنبه‌های عینی‌تری مثل خطوط واضحی نگاه کنید که می‌دانید کانون تمرکز هستند. آیا می‌توانید جزئیات واضحی در عکس پیدا کنید؟ آیا نقاط جوهر آنقدر کوچک هستند که با گرفتن عکس در فاصلۀ منطقی قابل دیدن نباشند یا اینکه آیا به شکل عجیب بزرگ هستند؟

طیف و کنتراست پویا: یکبار دیگر باید گفت برای قضاوت راجع به کیفیت پرینتر باید تصویری اصل با نقاط تیرۀ سیاه، روشن براق و انواع مختلفی از نواحی پر رنگ، با رنگ متوسط و سایه در اختیار داشته باشید.

آیا در نواحی پر رنگ و سایه می‌توانید جزئیات را ببینید یا اینکه چین افتاده‌اند –مثل بخشهای تیره یا روشن؟ آیا روی کاغذ چاپ شده به نظر لایه‌ای از رنگ فرا گرفته (کنتراست کم) یا دارای تراکم زیاد رنگ تیره است و نواحی پر رنگ روی هم چین خورده‌اند (کنتراست بالا)؟

آرتیفکت: آرتیفکت پرینتر –هر چیزی که به نظر غلط یا خارج از محل خود باشد– یعنی اینکه پرینتر نمی‌تواند کاری که از آن می‌خواهید انجام دهد. در اینصورت زمان آن رسیده است که سایر مدلها را وارسی کنید یا هم به‌خاطر بعضی مشکلات است که به این وضع افتاده است.

در خصوص مورد آخر، باید در اینترنت دنبال شکایتهایی بگردید که نشان دهندۀ این است که مشکل طولانی‌مدت است، نه اینکه مثلاً مشکل از نگهداری نه‌چندان درست کارکنان فروشگاه بوده است.

یکی از آرتیفکتهای متداول نوار افتادگی است. اصطلاحی که بسیاری از مردم آن را برای بیان سه مشکل کاملاً متفاوت از هم به‌کار می‌برند. نوار افتادگی رنگی داریم که یعنی ناتوانی در ایجاد سایه کافی رنگ برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب. نوار افتادگی سر افشانه به شکل نوارهای افقی یک در میان روی عکس زمانی رخ می‌دهد که تراکم پرینت از چپ به راست نسبت به راست به چپ سر افشانه‌ها با هم فرق دارد.

در آخر، خطوط  بی‌رنگی که به شکل افقی روی کاغذ نقش می‌بندد و نشان‌دهندۀ گرفتگی نازل در سر افشانه‌هاست. نوار افتادگی رنگ نشان‌دهندۀ این است که پرینتر در کارش محدودیت دارد؛ نوار افتادگی سر افشانه‌ها یعنی اینکه بهتر است از قطعه دیگری از همین نوع پرینتر استفاده کنید؛ و نوع سوم نوار افتادگی یعنی اینکه آن قطعه موقتاً به مشکل برخورده است. در خصوص دو مورد آخر سری به گوگل بزنید.

ممکن است بعضی از مشکلات به کاغذی ربط داشته باشد که استفاده می‌کنید. وقتی روی کاغذ گلاسه چیزی چاپ می‌کنید، آیا تمام رنگها براق به نظر می‌رسند یا اینکه رنگهای تیره مسطح یا مات هستند؟ آیا نقره‌فام به چشم می‌آیند؟ آیا رنگ روی کاغذ ساده بیش از حد جوهر می‌دهد و عکس را در هم‌و‌برهم نشان می‌دهد؟

هزینه واقعی چقدر است؟

هزینه پرینترهای شخصی بسیار جذاب است، بالاخص مدلهایی که زیر 100 دلار قیمت دارند. ولی این را به‌خاطر داشته باشید که قیمت خرید نقطه شروع کار شماست؛ مراقبت و تأمین وسایل برای پرینتر می‌تواند خیلی سریع از هزینه اولیه پیشی بگیرد. قبل از اینکه شروع به شمردن پولتان کنید، مطمئن شوید هزینه مواد مصرفی آن را نیز با هم مقایسه می‌کنید.

جوهر و تونر جوهر‌افشانها جزو ارزان‌ترین پرینترهای موجود و با داشتن مدلهای زیاد و کمتر از 100 دلار هستند. نکتۀ جالب اینجاست که رنگهای قابل تعویض و کاغذهای مخصوص خرج روی مالکین این پرینترها می‌گذارد.

معمولاً جوهرها چیزی بین 12 الی 30 دلار برای هر کارتریج هزینه دارند و ممکن است در خصوص مدلهایی با ظرفیت بالا بین 100 الی 800 صفحه چاپ کرد. با وجود این، پرینترهای گران‌تر به لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر هستند، زیرا دارای مخازن رنگ با ظرفیت بالا و محل مجزا برای هر رنگ هستند و برای همین، نیازی نیست وقتی یکی از رنگها تمام شد همه را تعویض کنید.

کارتریجهای تونر پرینتر لیزری انواع و اقسام قیمتها، خروجی و توانمندی‌های چاپی را دارند. به طور معمول، کارتریجهای تونر بین 10 دلار برای کارتریج کوچک جهت مصرف پرینتر لیزری شخصی تا 300 دلار برای کارتریج با ظرفیت بالا جهت مصرف پرینترهای لیزری کار گروهی شبکه‌بندی شده قیمت دارند. به نظر می‌رسد هزینه تونرها بالا باشد، ولی خروجی آن هم بالاست.

هر کارتریج به طور متوسط بین 2500 الی 10000 صفحه چاپ می‌کند، با اینکه بعضی ادعا کرده‌اند تا 30000 صفحه هم به چاپ رسانیده‌اند، به همین خاطر، هزینه هر صفحه کمتر از چند پنی برای متن (با پنج درصد پوشش) و نه آنچنان زیادتر برای تصاویر (با پانزده درصد پوشش) از آب در می‌آید. به تاریخهای انقضا توجه داشته باشید؛ بعضی از کارتریجها، بالاخص مربوط به مدلهای اچ‌پی، در تاریخ مشخصی از کار می‌افتند، صرفنظر از اینکه چه مقدار رنگ در خود دارند.

 

کاغذ اگر فقط یک چیز از تست وسیع آزمایشگاه CNET روی پرینترها یاد گرفته باشید این است که کاغذ هر چه باکیفیت‌تر، خروجی نیز به همان اندازه باکیفیت‌تر خواهد بود. برای دستیابی به بهترین نتیجه، واقعاً لازم است کاغذ مخصوص یا دارای لایه خریداری کنید که تولید‌کننده مدل پرینتر شما توصیه کرده است.

این موضوع بالاخص برای جوهر‌افشانها، پرینترهای عکس و دستگاه‌های چند‌منظوره صادق است. کاغذ مخصوص بین ده سنت الی دو دلار برای کاغذهای در قطع نامه هزینه در بر دارند، اما اگر قصد چاپ متنی واضح یا عکسهایی با رزولوشن بالا را دارید خرید اینها ضرورت دارد.

در حداقل شرایط، کاغذ 24 پوندی با اندکی کیفیت بهتر با رتبه‌بندی شفافیت حداقل 95 خریداری کنید. معمولاً کاغذهای سنگین‌تر دارای فیبرهای نرم‌تری هستند و کاغذهای سبک‌تر عکسهایی با کنتراست بالا و متنی واضح‌تر به شما تحویل می‌دهند.

موارد اضافه

بزرگ‌ترین مسئله در خصوص بسیاری از پرینترها کابل یو‌اس‌بی آنهاست. خیلی از تولیدکنندگان اصلاً چنین چیزی را اضافه نمی‌کنند، چون فروشندگان دوست دارند آنرا جداگانه بین 10 الی 30 دلار به فروش رسانند.

قبل از ترک فروشگاه، جزئیات روی بسته را بخوانید تا ببینید آیا به خرید کابلی جداگانه نیاز هست یا خیر. در مورد بعضی از پرینترهای جوهر‌افشان و لیزری تجاری، اتصال شبکه نیز اختیاری محسوب می‌شود.

اگر پرینتر کار گروهی یا پرینتر چند‌کارۀ پیشرفته می‌خرید، بهتر است به بعضی از ویژگیهای کاغذهای مصرفی توجه کنید که معمولاً در قالب افزونه ارائه می‌شوند، نظیر مخازن ورودی با ظرفیت زیاد کاغذ؛ مخازن خروجی برای تطبیق متن، منگنه کردن یا دیگر کارهای پایانی و ADF برای کپی و فاکس اسناد چند صفحه‌ای.

سوالات متداول

الف: این همه رنگ برای چه منظوری است؟

الف: در حداقل مورد، یک پرینتر به سه رنگ اصلی –سبز، زرد و قرمز (CMY)– به منظور ایجاد رنگهای کافی نیاز دارد تا پرینت با کیفیت عکس تولید کند.  پرینتر این کار را با روش ترکیب رنگها انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای که نقاط رنگهای اصلی را روی هم می‌پاشد تا چشمها را گول بزند که دارند رنگهای مختلف را می‌بینند.

تولیدکنندگان پرینتر تقریباً همیشه رنگ سیاه (K) را نیز به این ترکیب اضافه می‌کنند. چون معمولاً نمی‌توان رنگ سیاه خوبی را با جوهرهای رنگی تولید کرد، به‌علاوه در صورت چاپ اسناد، رنگها را با سرعت زیادی مصرف می‌کند.

تعداد رنگهایی که هر پرینتر می‌تواند تولید کند، موسوم به طیف، تا حدی به تعداد رنگهای اصلی مشخص می‌شود که استفاده می‌کند. در حالیکه با مدل سه‌رنگی (CMY) می‌توانید عکسهای متوسط و ارزان چاپ کنید، با اضافه کردن رنگ سیاه (چهار رنگ، CMYK) به شما اجازه می‌دهد تصاویری با کنتراست بالا با طیف یکسانی از رنگها تولید کرد.

پرینتر عکس جوهر‌افشان زمانی متولد شد که تولیدکنندگان شروع به اضافه کردن رنگهای فرعی، با شروع از سبز کم‌رنگ و سرخ روشن (پرینترهای شش‌رنگه) به منظور تولید رنگهای روشن و شبیه به پوست کردند. سپس تولیدکنندگان شروع به استفاده از رویکردهای مختلفی کردند، نظیر معرفی سایه‌های بیشتری از رنگ سیاه (معمولاً سیاه متوسط و روشن) برای تولید عکس طبیعی‌تر سیاه و سفید و نیز رنگهای اصلی نظیر قرمز، آبی، پرتقالی و سبز برای بهبود رنگهای طبیعی و رنگهایی که در تصویر ظاهر می‌شوند.

در حالیکه به شکل تقریبی گفت هر چه رنگهای اصلی بیشتری به‌کار برده شود به معنی داشتن طیف وسیع‌تر است، دست به ساده‌سازی بیش از حد و خطرناکی زده‌ایم: پرینتر شش‌رنگه بسیار خوب می‌تواند تصاویر بهتری نسبت به مدل نه‌چندان خوب ولی هشت‌رنگه تولید کند، فقط و فقط به خاطر اینکه پرینتر اولی درایوری دارد که در خصوص جای‌گیری بهینۀ نقاط تصمیم بهتری می‌گیرد یا اینکه می‌تواند نقاط کوچکتری برای داشتن ترکیب گرانولی بیشتر تولید کند. اما مدل شش‌رنگه هم در کار تولید عکس بهتر از مدل چهار‌رنگه عمل می‌کند.

سوال: در مورد جوهرهای متعلق به شرکت ثالث و کیتهای یدکی چه حرفی برای گفتن دارید؟

الف: برای صرفه‌جویی مبلغی پول، توصیه می‌کنیم کیت یدکی جوهر یا کارتریج سازگار را از شرکت دیگری خریداری کنید. در صورت انجام چنین کاری، ابتدا تحقیق دقیقی انجام دهید یا خطر خریداری مخازن یا کارتریجهایی را به جان بخرید که روی دستگاه شما نمی‌خورند یا، در بدترین وضعیت، پرینتر شما را خراب می‌کنند.

بیشتر مواقع با چاپهایی با کیفیت پایین مواجه می‌شود، با اینکه برای بعضیها چنین چیزی آنچنان هم اهمیت ندارد و ارزش خریداری‌اش را دارد. چرا کارتریج کار نمی‌کند؟ در مورد بعضی از خطوط تولید، تولید‌کنندگان پرینتر دستگاه را طوری پیکره‌بندی می‌کنند که فقط با کارتریجهای خودشان سازگاری داشته باشد.

چطور این کارتریجها می‌تواند پرینتر را خراب کند؟ نازلها سوراخهای کوچکی هستند و جوهر تولید‌کنندگان به شکلی خاص فرمول‌بندی شده است تا از این سوراخها بدون ایجاد گرفتگی عبور کنند؛ جوهری که خوب فرمول‌بندی نشده باشد می‌تواند به شکل دائمی سر افشانه‌ها را مسدود سازد. یا اینکه افشانه کار می‌کند، ولی نیازمند چرخۀ تمیزکاری بیشتری است که به شکل بالقوه اقتصاد کاذبی برای شرکت ثالث ایجاد می‌کند.

این را به‌خاطر داشته باشید نوع سومی از شرکتهای ثالث تولید‌کننده جوهر وجود دارند که برای استفاده در پرینترهای چاپ عکس پیشرفته طراحی شده است. این مجموعه‌ها لزوماً برای صرفه‌جویی در هزینه طراحی نشده‌اند، ولی توانمندی‌هایی برای شما ارائه می‌کنند که از توان مجموعه‌های استاندارد ارائه شده توسط تولید‌کنندگان خارج است، از جمله طیف بیشتری از رنگ خاکتسری، طیف رنگهای مختلف یا خوراک پیوسته با ظرفیت بالا.

[1] Hewlett-Packard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *