مقالات

5 نکته مهم که حتما باید قبل از خرید موس آنها را بدانید

فهرست موضوعات در این آموزش

1). یک موس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتظارات از یک موس خوب، قطعاً آن چیزی نیست که درگذشته داشته‌اید. یک موس باید راحت، نرم و بدون زحمت بوده و بخشی از دست شما در حین کار گردد. وقتی شما موس را حرکت می‌دهید، باید ارتباط مستقیم آن را با نمایشگرِ روی صفحه حس کنید.

 

2). چگونه یک موس مناسب خریداری کنیم؟

خرید یک موس مناسب، کار ساده‌ای نیست. باید موردی را بیابید که برای دست شما مناسب بوده و نیازهای کاری شمارا برطرف نماید. همچنین مواردی نظیر عملکرد، راحتی،  ارگونومیک و جزئیات خاص را در نظر داشت. اما جای نگرانی نیست چراکه ما این اطلاعات موردنیاز را به شما می‌دهیم.

تصمیم‌گیری بر اساس بودجه: اولین نکته میزان پولی است که برای خرید یک موس می‌خواهید خرج کنید. تصمیم ساده‌ای است چون می‌دانید که حاضرید چقدر برای خرید موس هزینه کنید. این محدوده بین 1 تا 100 دلار می‌باشد. البته بالاتر از 100 دلار نیز وجود دارد که ویژه علاقه‌مندان حرفه‌ای به بازی‌های رایانه‌ای است. اگر نمی‌توانید بر اساس این شاخص تصمیم بگیرید، موسی در محدوده قیمتی بین 25 تا 75 دلار پیشنهاد می‌شود. تعداد زیادی موس در این محدوده وجود دارد. شما نیازی به خرید موس باقیمت بالاتر ندارید مگر اینکه به دنبال بازی‌های رایانه‌ای باشید. با توجه به اینکه دست کاربر مدت‌زمان زیادی با موس و کیبورد در تماس است، بهتر است که این دو وسیله به لحاظ جنس از کیفیت مرغوبی برخوردار باشند.

3). انواع موس‌ها:

موس‌ها شامل انواع ساده تا پیچیده می‌باشند. البته نمونه‌های جدیدی برای کاربرها و موضوعات مختلف به بازار عرضه‌شده است. بنابراین شما باید به‌تناسب شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر شما یک کاربر غیرحرفه‌ای بوده و به دنبال موس‌های ارزان‌قیمت هستید، از موس‌های ساده استفاده کنید. یک موس ساده شامل سه دکمه و یک گوی غلتان در زیر آن است. همچنین می‌تواند از انواع نوری باشد که نیازی به گوی غلتان جهت ره‌گیری حرکات موس نداشته باشد. اما اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید خرید موس ساده را توصیه نمی‌کنیم. چراکه دقت، عملکرد و راحتی آن کاملاً با یک موس حرفه‌ای فرق می‌کند.

موس مسافرتی: موس 3500TO محصولی از شرکت مایکروسافت بوده که بی‌سیم می‌باشد و بسیاری از نیازهای افرادی که زیاد به مسافرت می‌روند را برطرف می‌کند. طراحی خاص آن‌ها سبب شده که اندازه آن‌ها کوچک بوده و به‌راحتی قابل‌حمل شود و به‌سادگی در کوله‌پشتی، کیف لپ‌تاپ و … جاگیر شود. در دو نوع بیسیم و باسیم عرضه‌شده است البته اگر علاقه‌ای به تعویض باتری ندارید می‌توانید نمونه باسیم را انتخاب کنید.

نکته‌ای که باید بدانید این است که آن‌ها برای لپ‌تاپ و نوت بوک طراحی‌شده‌اند. برای همین لفظ مسافرتی به آن‌ها اطلاق می‌شود. البته می‌تواند برای کامپیوتر شخصی نیز استفاده شود اما به دلیل کوچک بودن ممکن است ازنظر عملکردی مناسب نباشد.

موس‌های ارگونومیک: موس‌های ارگونومیک امروزی ممکن است به دید شما غیرمعمول بیایند. چراکه آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که به هنگام گرفتن در دست راحت باشند و عملکرد بالایی داشته باشند (طراحی آن‌ها بر اساس حالت دست است.) این طراحی فشار وارد به دست را حداقل کرده بنابراین خطر آسیب‌دیدگی دست و مچ را به هنگام استفاده طولانی از موس را از بین می‌برد. موس‌هایی که برای بازی طراحی‌شده‌اند کیفیت بالایی دارند مانند طراحی ارگونومیک، تجهیزات جانبی و عملکرد بالا. برای مثال موس LOGITECH G502  یک نمونه پیشرفته موس‌های بازی است که امکاناتی نظیر دکمه‌های قابل‌برنامه‌ریزی، قابلیت تغییرDPI و قابلیت تنظیم تعادلی وزنی دارد. ( برحسب موضوع بازی)

اندازه موس و شیوه گرفتن آن: احساس راحتی که هنگام گرفتن یک موس در دست خود می‌کنید، شاخصی است که آیا این موس برای شما مناسب است یا خیر که ارتباطی به‌اندازه و حالت به دست گرفتن آن دارد. این‌یک شاخص فردی و احساسی است و هر شخص باید آن را خود تجربه کند. اندازه، وزن و حالت به دست گرفتن موس شاخص‌های فیزیکی انتخاب موس است که می‌توانید با دست گرفتن موس، از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

4). طراحی‌های مختلف موس:

  • مناسب برای کف دست: طراحی این موس به‌گونه‌ای است که آن را با کل کف دست می‌گیرید. تمام سطح دست شما موس را لمس کرده و آن را پوشش می‌دهد. این موس‌ها برآمدگی بزرگی داشته و اجازه می‌دهد که دست شما روی آن قرار بگیرد . معمولی‌ترین حالت طراحی موس می‌باشد و اکثر افراد از کارکرده با آن احساس راحتی خواهند کرد. البته دقت کمتری نسبت به سایر طرح‌ها دارد.

  • طراحی پنجه‌ای: این نوع موس را می‌توانید با حرکت پنجه دست، کنترل کنید. بخش‌هایی از دست که موس را کنترل می‌کنند، کف دست، نوک انگشتان و شست می‌باشند. نسبت به نمونه قبلی بلندتر و با عرض کمتر بوده اما قوس کافی برای استراحت کف دست شما دارد. این نمونه تنش بیشتری به دست شما وارد می‌کند اما دقت و کنترل آن نسبت به نمونه موس‌هایی که با کف دست کنترل می‌شوند، بیشتر است.

  • نمونه انگشتی: نمونه انگشتی بالاترین سطح دقت و عملکرد را برای شما به ارمغان می‌آورد. به‌مانند اسمش با نوک انگشتان کنترل می‌شود. برخلاف دو نمونه قبلی کف دست روی موس قرار نگرفته، بنابراین می‌توانید بدون هیچ محدودیتی موس را حرکت دهید.

5). اتصال موس بیسیم و باسیم:

تصمیم‌گیری در خصوص نحوه اتصال موس به رایانه به شما بستگی دارد. این‌یک انتخاب شخصی است. اما دانستن بعضی نکات می‌توانید در انتخاب شما تأثیر داشته باشد.

موس‌های سیم‌دار: موس‌های سیم‌دار بهترین عملکرد و پاسخ‌دهی را هنگام کار با رایانه به شما می‌دهند. همچنین شما نگرانی بابت خطای سیگنال یا تداخل امواج رادیویی در مقایسه با موس‌های بی‌سیم، نخواهید داشت. البته بعضی از پیج خوردن سیم یا محدود بودن جابجایی به دلیل کوتاه بودن سیم، گله‌مند هستند اما به نسبت مسائل موس بی‌سیم نظیر تعویض یا شارژ باتری ارجحیت دارد. اگر با کابل مشکل‌دارید می‌توانید از یک بانجی موس استفاده کنید. کاری که اکثر بازیکنان رایانه‌ای انجام می‌دهند.

موس‌های به یسیم: همپای رشد فناوری مرتبط با موس، فناوری‌های بی‌سیم نیز توسعه‌یافته‌اند.  در اثر ادغام این دو فناوری، موس‌های به یسیم تولید و به بازار عرضه‌شده‌اند. برای مسافرت موس‌های بی‌سیم از سیم‌دار بهتر بوده و به‌سادگی قابل‌حمل می‌باشند. البته همیشه انتخاب ایده آلی نیستند زیرا بعضی از آن‌ها مجهز به افزونه‌ای برای شارژ کردن هستند که وجود این ابزار همراه با شارژر و کابل USB، جابجایی آن را سخت می‌کند. موضوع دیگر قیمت موس‌های بیسیم است. البته نمونه‌های ارزان‌قیمت آن وجود دارد. اما نمونه باکیفیت آن واقعاً گران است.

موس‌های لیزری در برابر موس‌های نوری:

تفاوت این دو نوع موس، زیاد نیست. هر دو عملکرد عالی دارند. تفاوت اصلی آن‌ها این است که موس نوری از لامپ LED و حسگر برای ره‌گیری حرکات موس استفاده می‌کند درحالی‌که در نمونه لیزری از لیزر برای این منظور استفاده می‌شود. به‌طورکلی موس‌های لیزری گزینه بهتری هستند زیرا در ساخت آن‌ها از فناوری‌های بالاتری استفاده‌شده است. برای طرفداران بازی‌های رایانه‌ای هم گزینه مناسبی است زیرا حساسیت بالایی داشته و سرعت انتقال داده بیشتری دارند. البته استفاده از پد موس نیز نباید فراموش شود.

نتیجه‌گیری:

نکات زیادی برای مدنظر قرار دادن به هنگام خرید موس وجود دارد. اما اگر دقیقه” بدانید برای چه منظوری قصد خرید موس  رادارید، زمان کمتری برای انتخاب صرف خواهید کرد. موقع خرید فقط بر نیازهای خود و انتظاری که از موس دارید متمرکز باشید.  به یاد داشته باشید که راحتی کاربر در استفاده از موس، یک اصل بوده و سایر موارد در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

 

مترجم: احمد رضا ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *