خرید لپ تاپ استوک, لپ تاپ استوک, مقالات

تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

بدون شک برای بساری از شما دوستان عزیز که مدام با لپ تاپ و کامپیوتر سر و کار دارید این سوال پیش خواهد آمد که تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر در چیست؟ آیا این امکان وجود دارد که برای لپ تاپ و کامپیوتر از یک مدل کارت گرافیک استفاده کرد؟ ما می توانیم کارت گرافیگی که به لپ تاپ خود زده ایم را جدا کرده و به کامپیوتر وصل کنیم تا در هزینه ها صرفه جویی شود؟

سوالات این چنینی بدون شک برای بسیاری از کاربران پیش خواهد آمد و به خاطر شرایط بازار اقتصادی این روزها همه به دنبال راه حل هایی در جهت کاهش هزینه ها و صرفه جویی کردن می باشند.

ما امروز قصد داریم به برخی از این سوالات شما عزیزان پاسخ دهیم و بگوییم که برای لپ تاپ و کامپیوتر خود از چه کارت گرافیکی بهتر است که استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که به دنبال یک کارت گرافیک مناسب برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود می باشید و دوست دارید تفاوت میان کارت گرافیک این دو سیستم را بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر چیست؟

همانطور که می دانید کارت گرافیک یکی از موارد مهم برای لپ تاپ و کامپیوتر می باشد مخصوصا برای آن دسته از کاربرهایی که زیاد با کارهای طراحی و گرافیکی کار دارند.

بنابراین توجه به این مسئله که کارت گرافیک سیستم خریداری شده آن ها چقدر حافظه دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

اگر به فکر خرید لپ تاپ استوک برای بازی هستید باید به تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر بسیار توجه داشته باشید.

کاری که شما باید انجام دهید این است که حتما قبل از خربد لپ تاپ یا کامپیوتر مورد نیازتان باید این مسئله را بدانید که یکی از مهم ترین موارد که باید به آن توجه داشته باشید کارت گرافیک آن می باشد چرا که بدون داشتن کارت گرافیک شما نمی توانید کاری انجام دهید.

شاید با خودتان بگویید که داشتن کارت گرافیت برای سیستم چندان ضرورتی ندارد چرا که تنها کار آن نمایش ساده صفحه نمایش می باشد.

خب، باید بگوییم که اشتباه اغلب کاربران همین است، کارت گرافیک علاوه بر نمایش ساده صفحه نمایش کارهای زیر را نیز انجام می دهد.

  1. محاسبات ریاضی
  2. پویانمایی ۲ بعدی 
  3. پویا نمایی ۳ بعدی 
خرید کارت گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک لپ تاپ

فرق GPU های لپ تاپ و دسکتاپ

شاید اغلب شما کاربران عزیز این نکته را ندانید که کارت گرافیک برخلاف سایر پردازنده ها ی مرکزی هزاران هسته دارد.

در حقیقت کارت گرافیک به عنوان رابط میان نمایشگرها و پردازنده های سیستم شما عمل می کند و اطلاعات دیجیتالی پردازش شده را برای شما نمایش می دهد.

به همین خاطر است که کیفیت تصویر روی صفحه نمایشگر لپ تاپ و کامپیوتر بستگی به کارت گرافیکی دارد که شما برای سیستم خود انتخاب کرده اید.

بد نیست این نکته را هم بدانید که کارت گرافیک به علت بالا بودن قدرت پردازشی به پردازنده مرکزی در انجام کارها و افزایش عملکرد آن ها کمک می کند.

به طور کلی دو نوع کارت گرافیک وجود دارد. کارت های گرافیکی درون پردازنده  به صورت یکپارچه عمل می کنند و حافظه آن ها با پردازنده مشترک می باشد.

اما حافظه کارت گرافیک مجزا مستقل و مختص آن است که به آن VRAM یا حافظه ویدیویی می گویند.

معنی “M” در شماره کارت گرافیک چیست؟

یکی از تفاوت های بارز کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر محدوده فضایی این دو سیستم می باشد. خب، بدون شک میدانید که محدوده فضایی کامپیوتر از لپ تاپ بیشتر می باشد به همین خاطر کامپیوتر به کارت گرافیک با حافظه بیشتر نیاز دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تا چند سال اخیر شرکت های تولید کننده لپ تاپ و کامپیوتر همچون  NVIDIA و AMD کارت های گرافیکی مشابهی را برای سیستم های خود انتخاب می کردند و تنها تفاوت آن ها در یک حرف “M” بوده است.

حرف M قبل از دومین سری اعداد آورده می‌شد که معنای آن متحرک است. نکته جالب این تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر این بود که اگر حرف ” M” در انتهای کارت گرافیک درج شده بود مشخص می کرد این کارت گرافیک برای لپ تاپ یا تبلت می باشد اما اگر این حرف وجود نداشت یعنی اینکه کارت گرافیکی برای کامپیوتر می باشد.

مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر

کارت گرافیک کامپیوتر

رده بندی پردازنده سری R

هنگامی که حرف “M” از روی کارت گرافیک حذف شد تمامی کارت های گرافیکی به صورت  RX نام‌گذاری می‌شوند. بنابراین دقت داشته باشید شماره ای که بعد از حرف “R” می آید نشان دهنده نسل کارت گرافیکی است که شما آن را برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود خریداری کرده اید.

مثلا: کارت گرافیکی با کد R9 نسبت به R7 رده بالاتری داشته و از نسل جدیدتر محسوب می‌شود.

مشخصات کارت های گرافیک

باید بدانید که کارت های گرافیکی دارای مشخصات زیادی می باشند که در زمان خرید باید به این مسئله بسیار توجه داشته باشید. مهم ترین مشخصات مربوط به کارت های گرافیکی عبارتند از:

  • سرعت بوست
  • پردازنده جریانی
  • سرعت حافظه
  • ای‌ام‌دی پردازنده جریانی
  • پهنای باند حافظه 
  • انویدیا
  • شکاف نسلی
پردازنده های گرافیکی

رتبه بندی پردازنده های گرافیکی

در نهایت اینکه 

امید است که با ارائه این مقاله درباره تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر توانسته باشیم به شما کاربران عزیز کمک کرده باشیم تا برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود بهترین و مناسب ترین کارت گرافیک را تهیه و خریداری کنید.

مشاوران و کارشناسان فروش ما نیز از طریق سایت kharidland.com بیشتر در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات مربوط به تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر

تفاوت کارت های گرافیکی با عدد بیت هایی متفاوت در چیست؟کارت های گرافیکی معمولا 64 بیت و یا 128 هستند. این گزینه مربوط به bus پردازش کارت هاست که در سرعت پردازش تصویر کارت تاثیر گذار است.
برای تست کارت های گرافیکی چه نرم افزارهایی باید استفاده کرد؟نرم افزارهای Texture ،3D Markو SIS of Sandra.
چه كارت های گرافيكی قادرند تا از قابلیت سه بعدی ويندوز پشتيبانی كنند؟تمامی كارت های گرافيكی كه توانايی پشتيبانی از DirectX 9.0 را به صورت سخت افزاری داشته باشند قادر به انجام چنين كاری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *