اخبار

شیشه های هوشمند ی که به شما آرامش را هدیه می دهند

در دنیایی که ابزار ساده ای مثل بطری های آب و مسواک هوشمند شده و قابلیت اتصال به شبکه را دارند، کار ساده ای خواهد بود که ابزار دیگری را هم بتوان هوشمند نمود که نمونه آن را در پنجره های هوشمند می بینیم و به حق که ایده ای هوشمندانه می باشد. فایده اصلی آن صرفه جویی در مصرف انرژی است و پتانسیل بالایی در این زمینه دارد. پنجره های هوشمند در زمان طلوع آفتاب تیره شده و سبب کاهش نور ورودی به داخل شده که به تبع آن هزینه استفاده از سیستم خنک کننده را کاهش می دهد. در تابستان و به وسیله ارتباطی اینترنتی و برنامه ریزی هوشمند می توان این شیشه را به صورت خودکار کنترل کرد. بنابراین نیازی به کنترل فرد نیست که آن را خاموش و روشن کند.

در حال حاضر این شیشه ها با رنگ دلخواه موجود می باشند، یک نمونه از آن پنجره‌های الکتروکرومیک است که نمونه آن در هواپیمای بوئینگ 787 وجود دارد که مسافر یا خدمه می توانند با فشار یک دکمه وضوح یا کدر بودن پنجره را تنظیم نمایند.

 

اما گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد به دنبال نمونه بهتر و کامل تری نسبت به محصولات موجود در بازار هستند که بتواند در کمتر از سه دقیقه شیشه از شفاف کامل به مات کامل تبدیل شود. ایوناس کیمیس استاد دانشگاه کلمبیا معتقد است فناوری الکتروکرومیک به ویژه از دیدگاه کاربران و مصرف کنندگان آن کامل نیست چرا که در یک نمونه از آن، زمان تبدیل از شفافیت تا مات بودن کامل بین 7 تا 12 دقیقه طول می کشد.

 

اما در نمونه های جدید از یون مس و نقره استفاده شده و یک ژل الکترولیتی روی پنجره کشیده می شود. همچنین در تولید آن از اکسید قلع و ایندیم استفاده شده است که در تولید تلویزیون های جدید و صفحه نمایش گوش های هوشمند به کار می رود. با استفاده از یک ولتاژ منفی الکتریکی، شیشه تاریک می شود چون یون های فلزات، جامد و مات هستند. همچنین یک ولتاژ الکتریکی مثبت سبب می شود که فلز به حالت یونی بازگشته و شیشه شفاف شده و اجازه دهد نور از پنجره عبور کند. کریس باریل استاد شیمی دانشگاه نوادا می‌گوید که شارژ فقط برای تغییر درجه کدورت پنجره می باشد. ما آن را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که وقتی آن را از برق جدا می کنید، شیشه در همان درجه از کدورت که هست باقی می ماند.

 

البته نمونه های تولیدی جدید مساحتی معادل 10 اینچ مربع دارد که برای مصارف ساختمانی کوچک و غیرقابل استفاده است و تلاش محققان در راستای افزایش ابعاد این گونه شیشه های مدرن می باشد که تا سه فوت در طول و عرض امتداد یابد. البته لازم به ذکر است که با افزایش مساحت شیشه، افت ولتاژ صورت گرفته و سبب می شود که دستگاه درست کار نکند. وی می افزاید پژوهشگران و دانشجویانی که در ساخت نمونه اولیه این فناوری مشارکت داشتند، آن را به مثابه یک اثر هنری یا صنایع دستی می دانستند اما این امید رادارند که بتوانند این فناوری را در ساخت شیشه ساختمان ها و خودرو ها به‌کارگیرند.

البته این فناوری با پرده های هوشمندی که به اینترنت متصل بوده و به تناسب دستور صادره از سوی کاربر یا سیستم کنترل هوشمند، باز و بسته می شوند، در رقابت است.

 

منبع: http://www.popsci.com

مترجم: مهندس احمدرضا ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *